Khamis, Julai 02, 2009

Ralat


Ada satu insiden terjadi hari ini menyebabkan saya sedar, selama ini memang suatu kesalahan saya menulis poskod untuk alamat pejabat. Bermakna sebelum ini sudah empat kali urusan surat-menyurat yang saya gunakan dengan nombor 15100.

Saya tidak pasti bagaimana minda saya menterjemah 51000 menjadi 15100. Terima kasih buat Pengurus Ujana Ilmu, Puan Nisah Haron. Jika beliau tidak meminta kepastian poskod itu, mungkin sampai bila-bila saya tidak akan tahu kesilapannya. Ya, saya sangat senang berurusan dengan Ujana Ilmu kerana pengurusannya cekap dan selamat. Ada standard pengurusan tertentu yang diamalkan oleh Ujana Ilmu seperti dokumentasinya. Pernah suatu ketika pesanan saya lewat, dan saya ditunjukkan bahawa pada peringkat pengurusan Ujana Ilmu sudah selesai. Maka yang seterusnya terletak pada pihak yang menghantar bungkusan iaitu pos. Saya tidak kisah kalau berlaku kelewatan, tetapi saya amat kesal kalau berlaku kehilangan, dan pihak yang terbabit tidak mahu mengambil peduli. Inilah sebabnya saya tidak lagi menjadi pelanggan pos untuk sebuah syarikat buku yang lain. Saya masih ingat, aduan saya tidak dilayan sama sekali! Tetapi di Ujana Ilmu, sebarang masalah berbangkit akan diselesaikan dengan profesional dan mesra pelanggan. Sebab itulah saya menjadi pelanggan setia. Sedar tidak sedar, sudah hampir empat tahun saya berurusan dengan Ujana Ilmu; pesanan pertama pada 25 Oktober 2005.




Ralat adalah kelemahan manusia yang biasa. Apabila saya percaya angka 51000 yang saya lihat sebagai 15000 maka suatu input dipetakan dalam minda. Begini maksud saya; saya melihat angka dalam turutan 5-1-0-0-0, tetapi bisikan dalam hati yang didengar oleh minda berbunyi 'lima belas ribu'. Sepatutnya pada waktu saya melihat angka 51000, hati saya harus membisikkan 'lima puluh satu ribu'.

Tiada ulasan: