Ahad, Julai 05, 2009

Pada bab menyatakan qadha’ solat....


Dari Abdullah Bin Mas’uud r.a katanya, “Adalah nabi membimbang ia akan kafir musyrikin (ketika perang Khandaq) sehingga tertinggal menunaikan solat Zohor, Asar, Maghrib dan Isyaa’. Apabila malam baginda memerintahkan bilal azan. Kemudian Bilal azan, kemudian Iqamat. Baginda menunaikan solat Zohor. Kemudian setelah itu Bilal iqamat lagi, baginda menunaikan solat Asar. Kemudian setelah itu Bilal iqamat lagi, baginda menunaikan solat Maghrib, kemudian setelah itu diiqamatkan lagi. Baginda menunaikan solat Isyaa’.”

Dari Jabir Bin Abdillah, beliau berkata, “Suatu hari (ketika perang Khandaq) Umar al-Khattab mengadu kepada nabi bahawa dia belum menunaikan solat Asar, sedangkan matahari sudah tenggelam (masuk fardhu Maghrib). Nabi menjawab, “Aku juga belum sempat menunaikan fardhu Asar.” Maka apabila diazankan Maghrib, nabi menunaikan solat Asar, kemudian menunaikan fardhu Maghrib.”

Pertama, daripada dua hadis yang dinukilkan oleh Imam Tarmidzi (dalam himpunan hadis sahih Imam Tarmidzi), ulama membahaskan apakah perlu ditunaikan solat qadha’ secara berturut-turutan (mengikut aturan)? Menurut Imam Nawawi, hal ini adalah sunat. Bermakna menunaikan solat qadha’ tidak mengikut aturannya juga dibolehkan.

Kedua, apakah dibolehkan iqamat untuk solat qadha’? Dari hadis pertama di atas, iqamat untuk menunaikan solat qadha’ juga disunatkan.

Ketiga, jika terdapat peristiwa ini, apakah dibolehkan meninggalkan solat kemudian diqadha’kan? Imam Nawawi berpendapat bahawa tidaklah sewenang-wenangnya kita boleh meninggalkan solat. Peristiwa dalam hadis itu terjadi dalam keadaan darurat iaitu ketika perang. Ulama fiqah berpendapat bahawa kekalutan menghadapi ancaman musuh adalah keuzuran yang dibolehkan. Boleh jadi nabi terlupa kerana menumpukan usaha mempertahan diri dalam perang. Pendapat lain yang lebih kuat mengatakan bahawa kejadian ini berlaku ketika syariat solat syiddatul khauf1 (solat dalam ketakutan) belum disampaikan kepada nabi.

Keempat. Apakah dibolehkan menunaikan solat qadha’ secara berjamaah? Jawabnya boleh. Hanya Al-Qadhi ‘Iyaadh menegah menunaikan solat qadha’ secara berjamaah.

Dalam kitab Muattho’ Imam Malik disebut bahawa nabi meninggalkan solat Zohor dan Asar. Manakala dalam kitab ini (Kitab Himpunan Hadis Sahih Imam Tirmidzi, karangan Idris Al-Marbawi), bahawa nabi tertinggal solat Asar, dan satu hadis lagi tertinggal empat waktu. Tidakkah keadaan ini menunjukkan percanggahan (kontradik)? Untuk memurnikan hadis-hadis ini, ulama fiqah sepakat mengatakan bahawa semuanya benar. Bukanlah perang khandaq berlaku hanya sehari. Maka hadis-hadis yang dilaporkan itu berlaku pada hari-hari yang berbeza.

Kesimpulan, solat tetap perlu dilakukan termasuklah diqadha’kan sebagai ganti, kerana orang yang meninggalkan solat samalah seperti dia berhutang dengan Allah. Jika hutang dengan manusia wajib dibayar, inikan pula hutang dengan Allah.


Nota: 1. Ayat 102, Surah An-Nisaa tentang solat dalam perang belum diturunkan ketika itu. Perang Khandaq berlaku pada tahun keempat Hijrah.

Nota kuliah Maghrib, Ust. Raihan bin Abdul Aziz, 3 Julai 2009. Masjid al-Hidayah, Sentul, KL.

2 ulasan:

Tirana berkata...

Terimakasih kerana berkongsi ilmu..

Nur Fatiha Fadila berkata...

Assalamualaikum,
Syukran jidaan atas perkongsian ilmu ini. Semoga usaha saudara diredai Allah.