Sabtu, Jun 20, 2009

Resensi: Dilema seorang wartawan Islam


Judul: Dilema seorang wartawan Islam
Penulis: LanH.
Cetakan: Pertama (2001)
ISBN: 983-40596-0-4
Harga: RM12.00


Buku ini diuwar-uwarkan kepada saya pada tahun 2004 lagi. Seorang bekas wartawan di Karangkraf Sdn. Bhd, yang juga pernah belajar sealma mater dengan saya mendakwa dia menjadikan penulis buku ini sebagai mentornya. Sebelum itu penulis pernah juga mencoret serba sedikit tentang buku ini dalam akhbar baharu setelah meninggalkan Berita Harian. Pada tahun 2009, ketika berlangsung Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 (PBAKL'09), penulis buku ini membuat jualan terus sebagai jualan habis stok. Sungguh mengejutkan kerana tawaran harga istimewanya! Bermakna membeli dan memiliki buku ini ketika jualan di PBAKL'09 semacam sangat menguntungkan pembeli.


Buku ini terbitan sendiri penulis dan tentulah aspek pemasarannya menjadi cabaran utama kepada beliau. Apa pun, setelah khatam membacanya terasa amat memuaskan kerana intipatinya sangat jujur; lahir dari nubari seseorang yang mencari makna dan jati diri. Buku ini dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama memuatkan pengalaman kewartawanan penulis bermula dari saat menjadi wartawan junior sehinggalah detik peletakan jawatan. Beliau berkongsi suka duka, pengorbanan dan kesibukan wartawan malahan berkongsi keresahan menjalankan tugas yang kadangkala terpaksa melupakan dunia lain. Keinsafan yang muncul dalam diri terutama pergolakan diri mencari erti hidup yang lebih bermakna harus juga difikirkan oleh semua, bukan sahaja wartawan. Menurut penulis, kesibukan kerja tidak seharusnya dijadikan alasan untuk mengetepikan hal-hal lain seperti keluarga dan aspek kerohanian. Persoalan kehidupan abadi yang timbul dalam dirinya mendorong diri penulis untuk memilih satu pilihan yang paling berat iaitu meletak jawatan tatkala puncak kariernya di syarikat yang besar seperti Berita Harian. Pada tahun 1998, beliau meletak jawatan sebagai wartawan dan pulang ke kampung halaman; membuka pusat tuisyen Bahasa Inggeris dengan bayaran minimum RM2.00.


Bahagian kedua buku ini memuatkan artikel yang pernah disiarkan dalam kolum 'Kisah Antara Dua Kota', Berita Harian (15 Februari - 30 Ogos 1997). Tajuk kolum ini bersempena rutin hariannya berulang-alik dari Melaka ke Kuala Lumpur untuk menjalankan tugas. Sebahagian daripada kisah yang dipaparkan berkait langsung dengan insiden yang berlaku di dalam bas. Hal ini sangat menarik kerana penulis sedaya upaya menyelitkan pemikirannya; kemudian membuat perbandingan dengan peristiwa sama di negara-negara lain yang pernah dilawatinya. Benarlah kata bijak pandai, pengalaman tidak pernah menipu. Malahan pengalaman setiap manusia unik dan tidak akan sama dengan pengalaman individu-individu lain. Justeru, saya amat berharap penulis buku ini meneruskan usaha membukukan artikel kolum kelolaan beliau pada masa hadapan. Ketika ini saya gemar mengikuti kolum 'Kembara Seorang Penulis' di akhbar Siasah atau Harakah.

Tiada ulasan: