Ahad, April 03, 2011

Khasiat 44 kali al-Fatihah

“Peristiwa ini berlaku pada tahun 1987 di Pondok Paku. Seorang budak baru masuk belajar pondok. Dia tidak tahu doa tahlil. Suatu hari ketika dijemput majlis tahlil, senior-senior mengarahnya mengetuai tahlil. Dia hanya membaca al-Fatihah (secara perlahan) ketika berdoa. Akibat tidak tahan menadah doa tuan rumah marah dan menepuk lantai. Dia amin di lantai bukan di muka. Dengan kuasa Allah, tangan tuan rumah itu melekat di lantai.”


“Masing-masing yang hadir mula cemas. Tuan Guru Hj. Abbas bertanya kepada pelajar tersebut, apa yang dibaca dalam doa? Pelajar itu menjawab, al-Fatihah. Pelajar itu berkata lebih 40 kali Fatihah yang dibacanya.”


“Maka Tuan Guru Hj. Abbas pun menyuruh seseorang mengambil air. Lalu dijampinya dengan bacaan al-Fatihah sebanyak tujuh kali. Air itu disiram ke atas tangan yang melekat sehingga akhirnya kembali seperti biasa.”


Nota: Cerita ini dipetik daripada Tuan Asmawi Tuan Umar.

Komen saya


Jika saya membaca cerita di atas, saya pun kena ulang beberapa kali untuk mendapat poin. Jadi beginilah. Untuk memudahkan cerita, khasiat al-Fatihah 44 kali ialah segala hajat yang diminta akan dimakbul dengan izin Allah. Barangkali ketika tuan rumah itu marah-marah menepuk lantai, si pembaca doa itu tergerak hatinya mengharapkan akan berlaku sesuatu pada tuan rumah itu. Mungkin terdetik dalam hatinya, ‘kalau tangan itu melekat...’ Itu hanya telahan saya. Saya tidak tahulah apa sebenarnya yang dihajatkan pembaca doa itu menghadapi amarah tuan rumah ketika itu.

1 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Naim...terima kasih, insyaAllah boleh diamalkan...