Selasa, Jun 09, 2009

Resensi Satu Bulan Tiga Bintang



Judul : Satu Bulan Tiga Bintang
Penulis : Ummu Hani Abu Hassan
ISBN : 978-983-097-207-7
Harga : RM15.00
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn Bhd


Novel Satu Bulan Tiga Bintang, sebuah novel motivasi remaja penulis berbakat. Bulan mewakili Umairah alias Om yang menjadi watak utama di dalamnya. Om mempunyai tiga orang abang iaitu Saiful, Syamil dan Safuan yang digambarkan sebagai bintang-bintang dalam keluarga. Om selaku anak bongsu kehilangan ibu yang menghadapi penyakit barah rahim berusia 15 tahun.


Kerinduan pada ibu tercinta menyebabkan Om gemar membaca diari ibunya. Bagi mendapat kekuatan, mereka sekeluarga sengaja tidak pulang ke kampong halaman selama kira-kira lima bulan setelah pemergian Saudah, ibu Om. Kemudian bapa Om, Shamsul Amri mengambil seorang pembantu rumah dari Indonesia bernama Eka Norviyanti. Om menggelar Eka Norviyanti sebagai Kak Eka memandangkan usianya hanya lapan tahun lebih muda daripada abang sulungnya Saiful. Mereka sangat rapat dan mesra. Eka Norviyanti digambarkan sebagai seorang mahasiswa dalam bidang agama yang hebat. Walau pun kadang-kadang mereka tidak melayannya sebagai orang gaji, Eka Norviyanti tetap menganggap dirinya sebagai pekerja.


Suatu hari Om mendengar perbualan antara Nenek dan bapanya tentang rancangan kahwin baru. Betapa Om yang keanak-anakan tidak bersetuju dengan bapanya dan meluahkan rasa tidak puas hati kepada Ustazah Nuridah. Ustazah Nuridah membetulkan persepsi tentang ibu tiri. Kata Ustazah Nuridah, tidak semua ibu tiri itu kejam. Dia mengambil contoh dirinya sebagai ibu tiri dan bahagia menjalankan tanggungjawab menjaga anak-anak tanpa membezakan kasih sayang antara anak tiri dan anak kandungnya. Pembacaan diari ibunya membongkar rahsia yang sekian lama tidak diketahui. Rupa-rupanya kemunculan Kak Eka di dalam rumah mereka sudah dirancang. Eka Norviyanti menjadi calon pilihan arwah ibunya. Kak Eka merupakan kenalan ibu Om ketika membuat tesis sarjana di universiti di Indonesia. Dia sudah dianggap sebagai adik angkat Saudah, dan memiliki cirri-ciri terbaik sebagai pengganti Saudah.


Maka Om bercadang untuk sama-sama membincangkan hal itu bersama ayah dan abang-abangnya. Malangnya Safuan tidak bersetuju. Satu insiden berlaku ketika mereka itu. Kebetulan Kak Eka baru pulang ke rumah dan Safuan meluru ke luar. Disebabkan amarah itu, Safuan tidak menghiraukan kereta yang lalu lalang. Melihatkan kejadian itu, Eka Norviyanti menjadi penyelamat tetapi malang, dirinya pula dirempuh kereta. Eka Norviyanti dimasukkan ke wad PPUM. Kemalangan itu mengubah persepsi Safuan. Dalam keadaan serba salah dan kesal, dia menjadi seorang yang amat baik. Novel ini sebuah novel motivasi remaja yang mengadunkan konsep qadha' dan qadar untuk menempuh kehidupan. Tahniah!


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih

-penulis-