Jumaat, Jun 26, 2009

Luasnya ilmu milikNYA.

Antonin Artaud dalam bukunya The Theatre and Its Double pada tahun 1938 memperkenalkan konsep realiti maya sebagai sesuatu watak, imej dan objek dalam drama yang diambil daripada visi dalaman. Ia wujud tetapi tidak dalam bentuk nyata. Menurut imaginasi penyair, pelakon dan pengarah Perancis itu, realiti maya memungkinkan sesuatu hal yang mustahil dicapai oleh akal biasa menjadikan sesuatu perkara surealis. Konsep relaiti maya mengatakan bahawa wujud satu keadaan di mana seseorang boleh berada dalam dimensi yang lain melalui pengaruh minda yang dimanipulasi. Pada tahun 1981, konsep realiti maya yang sebenar dipopularkan dalam filem The Brainstorm. Filem fiksyen sains ini mengisahkan penciptaan topi yang dipakai di kepala dan berupaya mentafsir aktiviti minda. Semua yang terlintas dalam otak pemakainya direkodkan dan ditulis di atas pita rakaman laser. Contoh ini membuktikan bahawa idea sains telah dicetus lama dahulu iaitu kira-kira 50 tahun sebelum diterjemahkan dalam penciptaan. Selepas daripada penciptaan topi tersebut, realiti maya berkembang dalam pelbagai bidang melibatkan simulasi komputer bagi memudahkan manusia berinteraksi dengan keadaan sebenar. Sebagai contoh, simulasi penerbangan bagi calon juruterbang. Calon juruterbang dibawa ke kokpit pesawat pegun dengan sistem simulasi sehingga menjadikan dia seolah-olah mengendalikan pesawat sebenar. Bagi orang awam Malaysia, pengalaman mengikuti pengembaraan ke angakasa yang dibuat di Pusat Sains Negara, Kuala Lumpur adalah contoh terbaik aplikasi realiti maya. Pengunjung hanya duduk di dalam dewan kemudian dibawa 'mengembara' ke ruang angkasa yang maha luas.

Mengapa terdapat julat waktu antara cetusan idea dengan pelaksanaannya? Jawabnya mudah. Sudah semestinya tahap kecerdikan manusia dan teknologi pada waktu itu belum mencapai tahap sehingga membolehkan manusia merealisasikan sesuatu teori. Apabila waktu beredar, ilmu berkembang, teknologi berkembang dan kreativiti manusia juga bertambah. Hal ini dengan sendirinya menunjukkan betapa ilmu Allah Maha Luas dan tiada batasannya. Semakin banyak yang diteroka, semakin banyak pula persoalan yang perlu dijawab oleh manusia.

Untuk contoh yang lebih baik dan sebagai pembuktian kebesaran Allah, al-Quran sendiri bercerita darihal sains. Pada zaman nabi, apabila diceritakan bahawa alam asalnya satu, kemudian terpisah menjadi dua bahagian (bumi dan langit), tidak siapa pun yang mempercayai kecuali orang-orang yang beriman. Namun begitu hal itu hanya dapat dibuktikan benar melalui Teori Letupan Besar (Big Bang) oleh Stephen Hawking (lahir pada 8 Jan 1942), pada abad ke 20. Bahkan di dalam al-Quran terdapat 25 peratus ayat-ayat yang bercerita tentang ilmu sains.



Tiada ulasan: