Rabu, Julai 22, 2009

Gerhana Matahari; Tanda kebesaran Allah


Dalam al-Quran disebut sebanyak 33 kali tentang matahari iaitu kalimah Asy-Syam. Antaranya Allah menceritakan perdebatan antara Nabi Ibrahim dengan Namrud tentang Tuhan. Apabila Nabi Ibrahim mengatakan bahawa Allah berkuasa menghidup dan mematikan manusia, maka Namrud juga berkata beliau berkuasa. Dia pun memanggil dua banduan, seorang dibunuh dan seorang dibiarkan hidup. Lantas Nabi Ibrahim berkata, bahawa Allah menerbitkan matahari dari Timur seraya mencabar mereka agar menaikkan matahari dari Barat. Maka terdiamlah mereka semua (rujuk ayat 258; Al-Baqarah). Pada tempat lain diceritakan bahawa dalam kisah pencarian Tuhan oleh Nabi Ibrahim (rujuk ayat 74-79; surah al-An'aam) sebagai mengajarkan kaumnya yang percaya kepada bintang, bulan dan matahari sebagai Tuhan. Nabi Ibrahim berjaya meyakinkan mereka bahawa Tuhan tidak bersifat tenggelam timbul. Dan sebagai kesimpulan, nabi Ibrahim menolak semua sekutu bagi Tuhan yang diadakan oleh kaumnya. Sehingga ayat terakhir dalam kisah itu dibacakan dalam doa iftitah di dalam solat.

Selain itu disebut juga tentang matahari dari sudut astronomi. Antaranya;
"Dia yang menjadikan malam dan siang, matahari dan bulan, setiap mereka beredar dalam falak (tempat peredarannya)." (Surah al-Anbiya; 33)


"Dan bukan matahari mendahului bulan dan bukan juga malam mendahului siang. Mereka beredar (yasbahun) dalam falak sendiri." (Surah Yaasin: 40)

Dan saya hanya sempat melihat fenomena gerhana penuh di China di Atlaspost Webcast. Orang China kuno percaya bahawa gerhana matahari berlaku disebabkan oleh seekor naga yang menghalang matahari. Manakala di zaman para sahabat, kebetulan gerhana matahari berlaku ketika kematian anak nabi. Maka sebahagian sahabat berpandangan gerhana berlaku sebagai tanda kesedihan. Namun begitu nabi menegaskan bahawa hal itu tidak berkait sama sekali.

Dan sebagai Muslim, kita dianjurkan menunaikan solat sunat gerhana matahari.

2 ulasan:

Fadhli-Fadhilah berkata...

Seawal jam 5.40am, dh mula ribut di JB, mendung sampai ke petang. X dapat ler nak nengok. Kt berita jer la. Next round tahun 2130++, confirm dh lama xde.

Naim berkata...

Kak Lah,
Oo...di KL pun pagi2 dah hujan.