Sabtu, Julai 11, 2009

Resensi: Kasih Nan Agung

Judul : Kasih Nan Agung
Pengarang : Sri Rahayu Mohd Yusop
Penerbit : Utusan Publications & Distributors
Genre : Novel
Mukasurat : 172 halaman
Cetakan Pertama : 2009
ISBN : 9789676122766

Kasih Nan Agung, sebuah fiksyen yang menolak kepercayaan Darwinisme. Jaka Sulaiman sebagai seorang penuntut di UC Berkley, UK tidak dapat menerima penghinaan Maximillian Blake terhadap prinsip agamanya. Dalam satu seminar yang disampaikan oleh pensyarah pro-evolusi itu, beliau merumuskan bahawa di dunia ini tiada Pencipta. Kerana rasa marah diinjak-injak kepercayaan sebagai Muslim, Jaka Sulaiman telah membidas buah fikiran itu. Dia akhirnya diusir dari dewan. Insiden itu
dirakam sahabatnya dan disebar dalam internet (youtube).

Malangnya kes itu tidak reda di situ. Maximilliam Blake mahu agar Jaka Sulaiman disingkir dari pengajian. Setelah selesai sesi pengadilan, Jaka Sulaiman digantung pengajian selama dua minggu. Dia mengambil keputusan pulang ke kampungnya. Sementara itu, di penempatan kaum Asli Siwang di Kg. Buluh Rapat, di pedalaman Kelantan, heboh pula cerita orang Mawas. Seorang antropologis bebas bernama Yazed teruja dengan kegemparan itu. Dia mengajak Maximilliam menyertai penjejakan orang mawas itu. Maximilliam Blake mempunyai seorang anak yang belajar di USM kampus Kesihatan. Kebetulan pula ketika itu Evangeline merancang untuk mengadakan projek Demontrasi Pertolongan Cemas (CPR) di penempatan Orang Asli Siwang.

Apabila Evangeline bertemu Jaka Sulaiman, dia sudah menduga bahawa itulah pemuda yang dilihatnya membuat provokasi dalam klip video di internet. Jaka Sulaiman sebenarnya kehilangan adik bernama Bahaduri ketika mereka masuk ke hutan gelap itu. Antara percaya dengan tidak, dia masih berharap kalau-kalau Bahaduri masih hidup. Sebagai mengelak kejadian yang tidak diingini, iaitu berlaku pembunuhan (kerana mengikut prinsip) kajian paleoantroplogi, sesuatu speasis perlu dihapuskan sebagai membuktikan bahawa ia benar-benar wujud.

Jaka Sulaiman menjejak Yazed dan Maximilliam Blake. Setelah bertemu, dan perangkap yang dipasang mengena; berlaku pergelutan antara Jaka Sulaiman dan Blake. Semuanya disebabkan permintaan Jaka Sulaiman agar mereka melepaskan makhluk yang ditangkap. Secara tidak sengaja, Jaka Sulaiman terkena peluru yang dilepaskan Blake. Namun begitu, penulis tidak menyudahkan teka-teki tentang makhluk yang terperangkap itu. Bermakna pembaca bebas membuat interpretasi atau berspekulasi tentang makhluk itu. Suatu hal yang baik juga dalam penulisan kreatif.

Maximilliam Blake ditangkap dan akhirnya memaksa dia meminta bantuan daripada Jawatankuasa Disiplin di UC Berkley membatalkan hukuman ke atas Jaka Sulaiman. Sebagai timbal balas, Jaka Sulaiman melaporkan insiden itu sebagai kemalangan, bukan dengan niat membunuh.



------

Saya suka kisah ini kerana manuskrip ini menjadi satu bukti yang menolak kepercayaan Darwinisme. Saya pernah menulis makalah yang menolak Teori Darwin di sini. Bahawa sepanjang masa, mereka sentiasa melakukan kajian untuk mengabsahkan evolusi, walhal semua itu karut belaka. Kisah ini mengetengahkan speasis A. Solidas yang wujud 1.6 juta tahun lampau. Dengan merujuk kepada beberapa peralatan di sisi fosil yang didakwa A. Solidas, mereka mendakwa speasis itu berbudaya! Aneh sekali. Cerita ini diadaptasi dari peristiwa penemuan makhluk misteri yang oleh orang asli beberapa tahun lalu.

Nota: Karya ini menang Tempat Pertama, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (Novel), 2008.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam.
Saudara Naimisa. Terima kasih kerana membaca KNA. Saya juga telah memeriksa artikel saudara. Nampaknya kita mepunyai minat yang dikongsi bersama. - Sri Rahayu Mohd Yusop

Naim berkata...

sdri Sri rahayu, Sama-sama.
Menjadi tanggungjawab untuk memurnikan sesuatu perkara dlm batas dan kemampuan masing-masing..

Syabas untuk kejayaan saudari.