Jumaat, Januari 27, 2006

Perangkap Emosi

Saya sudah lama tidak memanfaatkan ruang maya untuk menulis komentar isu-isu semasa. Ya, semestinya masa untuk membuat penelitian agak terbatas kini. Pun begitu saya suka mengikuti ulasan-ulasan daripada penulis mapan seperti Roslan SMS, Amirulreza, atau Pak Di. Terbaru Pn. Nisah Haron, seorang penulis terkenal yang juga peguam membuat komentar ulangan berkenaan poligami. Mungkin juga anda belum membaca perkara lapuk yang dicoretkan oleh saya lewat November 2005; Hipotesis seperti yang terpapar dalam Dewan Kosmik Disember 2005.

Minggu lepas saya memuatkan Dialog tanpa kata; ia sebenarnya menyelitkan unsur protes diam yang berlaku di kalangan remaja-remaja. Perkara ini sentiasa berlaku kepada anak-anak yang terlalu dimanjakan, setiap yang diminta diperoleh sehingga sampai satu tahap permintaannya tidak dipenuhi. Remaja merupakan zaman peralihan yang begitu memberangsangkan. Ketika ini, ibu bapa memasuki fasa kedua dan ketiga dalam pendidikan anak-anak seperti mana sabda Rasulullah;
"Laa'ib waladaka sab'ah. Addib waladaka sab'ah. Shoohib waladaka sab'ah." (au kama qaala).
Fasa Pertama: Tujuh tahun pertama, bermain-mainlah kamu dengan anak kamu.
Fasa Kedua: Umur 8 - 14 tahun - Didiklah anak-anak kamu.
Fasa Ketiga: Umur 15 - 21 tahun - Bersahabatlah dengan anak-anak kamu.

Secara mudah, dalam konteks pendidikan anak-anak di Malaysia, apabila beralih ke sekolah menengah pendekatan psikologi yang digunakan mestilah sesuai dengan tahap mereka. Remaja sebenarnya mempunyai sikap memberontak yang teruk dan kebanyakannya ditunjukkan secara diam. Natijah daripada pemberontakan itu menghasilkan anak-anak yang merasakan diri mereka terkongkong walau pun diberi perhatian yang sepenuhnya. Kongkongan itu disebabkan mereka tidak memahami kehendak dan tujuan sesuatu perkara atau nilai hidup yang cuba diterapkan ke dalam jiwa mereka. Justeru ibu bapa haruslan memainkan peranan memastikan anak-anak faham perkara yang diterapkan dalam pendidikan anak-anak. Anak-anak yang tidak faham akan mudah terpangaruh dengan persekitaran dan suasana massa yang teruk dan tercemar dengan budaya yang punah sehingga menganggap kehidupan di rumah membosankan serta kaku. Maka tidak hairanlah jika kita mendapati terdapat remaja-remaja Islam yang mempunyai latar belakang keluarga yang baik (Islamik) boleh menjadi rosak. Memang tidak dinafikan, zaman kini merupakan era yang mencabar buat ibu bapa mendidik anak-anak. Tidak ada ibu bapa yang boleh mendabik dada mengatakan anaknya selamat dari pengaruh dan anasir jahat di luar rumah. Tidak ada ibu bapa yang boleh merasa aman untuk memastikan anak-anak mereka tidak terkena tempias kedurjanaan suasana persekitaran dalam masyarakat.

Dialog tanpa kata ingin mengajak anda berfikir pertentangan yang cuba diwujudkan oleh kakak kepada Naim apabila melarangnya membuat sesuatu. Larangan itu pula disajikan dengan satu permulaan yang memberi rangsangan tindak balas hasil daripada sikap ingin tahu. Keadaan inilah sebenarnya berlaku dalam kebanyakan kes remaja yang memberontak. Unsur-unsur suspen seperti ini biasanya akan menyebabkan pemikiran remaja bergerak untuk mencari jawapan. Jika bijak cara pemikirannya, baiklah tindakan susulannya. Begitulah sebaliknya. Pemberontakan seperti ini biasanya berlaku kepada anak-anak yang terlalu dimanjai sehingga sampai suatu tahap mereka tidak dapat memberi pertimbangan yang adil kepada ibu bapa. Remaja yang dilarang daripada melakukan sesuatu perkara (sedangkan sebelum itu dia boleh melakukannya) mestilah diberi penerangan tentang perkara itu. Hal ini dapat mengurangkan tahap pemberontakan dalam jiwa mereka. Memarahi tanpa memberi alternatif atau pemahaman terhadap tegahan akan menyebabkan mereka tidak faham, wujudlah perangkap emosi dalam diri mereka. Mereka mula menyalahkan keadaan yang tidak difahami sehingga akhirnya menyalahkan ibu bapa. Akibatnya mereka mencari rakan sebaya untuk meluahkan perasaan tertekan sehingga terjadi kes lari rumah atau melakukan aktiviti negatif bersama kawan-kawan.

Tiada ulasan: