Rabu, Januari 18, 2006

Bicara SoalHati

Tema cerita: apabila cincin disarung, jangan dibuang lagi. Biarkan itu cincin yang pertama dan terakhir.
------------
Ada seorang manusia, namanya saya gelarkan SoalHati. Terpana sendiri menatap takdir, rancangan Ilahi buatnya. SoalHati mengadu kepada saya kegoyahan dirinya mendengar berita ini. Saya selaku perunding cinta SoalHati dan beberapa orang yang lain sebelumnya melayan perasaannya.
------------
SoalHati: Terkejut juga dengar berita ini, macam tidak percaya.
Saya: Apa dan mengapa?
SoalHati: Tidak dahulu, kan SoalHati ada hati yang bertaut pada satu pertemuan?
Saya: Bagaimana?
SoalHati: Cinta pandang pertama. SoalHati sebenarnya kagum dengan kethiqahan wanita itu sebagai muslimah. Dia cukup disegani. Kami kan satu teratak pengajian dulu? Pernah juga berkerjasama dalam satu persatuan.
Saya: Ooh, saya tidak tahu cerita SoalHati itu. Terimalah ketentuan taqdir Allah buat diri SoalHati. Yakinlah akan ada ganti yang lebih baik buat SoalHati. Dalam perancangan Ilahi, suaminya kini lebih baik untuknya berbanding SoalHati. SoalHati pun saya lihat tidak berkemampuan dari segi kemampuan, dan kebijaksanaan jua kekuatan ekonomi.
SoalHati: SoalHati tidak pernah berduka. SoalHati gembira dan syukur akhirnya. SoalHati yakin, DIA akan menggantikan seorang yang lebih baik juga buat diri SoalHati. InsyaAllah.
Saya: Alhamdulillah, tabahkan hati. Jangan lemah semangat, anggaplah perjalanan hidup yang penuh dugaan ini merupakan tarbiah Rabbani kepada diri SoalHati.
SoalHati: Ya, semestinya. Maka sesiapa yang tahu SoalHati pernah mengidam membina masjid bersama menganggap semua perkara telah selesai. Hati SoalHati telah neutral, lapang dan tenang.
Saya: Saya titipkan lirik nasyid buat tatapan SoalHati.
---------------
Pertemuan menghadiahkan kita kasih sayang
Jika cinta satu pasti bertemu
Ia tidak ternilai
Kerana di antara hati kita
Telah tiada antaranya lagi
Yang ada hanya cinta kasih Ilahi

Biar berpisah selalu menderita
Kerna syurga menagih ujian
Sedang neraka dipagari oleh nikmat
Bertemu tidak jemu
Berpisah tak gelisah

Bicara kita adalah bicara sufi
Tanpa suara dan kata-kata
Kerana penghubung kita adalah suara hati
Bertemu berpisah kerana Allah…

Petikan lirik nasyid 'Pertemuan Bukan Milik Kita'
Tunggukan jawapannya pada 21 Jan 2005 nanti. InsyaAllah. Tunggu ya?

Tiada ulasan: