Rabu, Januari 04, 2006

Suatu kisah

Sempena meraikan Aidiadha ini, marilah kita sama-sama melihat erti pengorbanan dan korban agama yang pernah berlaku di negara tercinta ini. Berikut ialah sedutan tulisan Roslan SMS berkenaan kes kematian bekas penakluk Everest.

Insiden ini sehingga turut menjadi bahan tuntutan pemuka-pemuka tadi dengan menyatakan apabila seseorang menukar agama khasnya apabila memeluk Islam, ianya perlu dizahirkan secara terang-terangan. Nada ini disokong oleh Menteri di JPM Dr Maximus Ongkili (seorang Roman Katholik) dalam NST hari ini beliau berkata:
This is what I described as NON TRANSPARENCY OF CONVERSION. And it can cause major hardship to ones own loved ones.
(Inilah yang saya sebut sebagai PERTUKARAN AGAMA YANG TIDAK TELUS. Dan ianya akan mencetuskan masalah besar kepada anggota keluarga)

Dalam hal ini Radzi Sheikh Ahmad Menteri di JPM dalam NST hari ini juga pula menyatakan:

Sometimes they (the converts) dont want their family to be told. We have to respect the wishes of the convert.
(Kadangkala mereka yang menukar agama itu enggan memaklumkan anggota keluarga mereka. Kita perlu menghormati yang demikian itu.


Sebenarnya di Malaysia, secara amnya masih terdapat golongan yang tidak boleh menghormati perkara yang terkandung dalam kebebasan beragama, khususnya dari agama bukan Islam kepada Islam. Suka saya nyatakan kes ahli Geologi dan isteri serta bayi yang dibunuh kerana mengisytiharkan keislaman mereka. Peristiwa ini pernah diceritakan oleh peguam Zulkifli Nordin, tiga beranak dipancung di kawasan pelabuhan dan ditinggalkan di kontena. Saya sertakan sedikit sedutan ceramah beliau di sini,

Ibrahim dan Siti Solehah bukan calang-calang orang. Ibrahim seorang saintis Pakar Geologi manakala isterinya Siti Solehah seorang Pakar Botani. Tanda-tanda syahid jelas pada ketiga mayat tersebut sehinggakan walaupun 5 hari dalam peti sejuk darah masih memancut keluar pada ketiga-tiga mayat. Bayi yang berusia 5 bulan masih mengalirkan darah hangat seperti baru mati. Peluh terpercik pada dahi mereka. Mereka dikebumikan di kubur Bukit Kiara. Kalau saudara semua tak mengalirkan air mata melihat kubur mereka bertiga terutama bayi yang berusia 5 bulan itu mesti ada yang tak kena dengan hati kita.

Perkara lain yang disebut di dalam ceramah tersebut boleh dibaca di sini. Kemungkinan maslahat tersebut diambil kira oleh banyak pihak seperti KAGAT, Jawi dan Allahyarham sendiri sehingga menyembunyikan fakta keislamannya sebelum ini. Saya optimis bahawa mereka mengambil pendekatan berhati-hati itu demi keselamatan nyawa mullah. Semoga tulisan ini memberi jawapan kepada anda mengapa 'Penakluk Everest tidak mengiklankan keislamannya'? semasa hayat beliau.

Tiada ulasan: