Rabu, Januari 04, 2006

Teh tarik bukan sebabnya


Nasiblah, teh tarik bukan produk yang mempunyai tanda harga (trade mark) atau paten mana-mana pihak. Jika tidak, Dr. Bakwant Singh Bains akan dikenakan saman oleh pemilik harta intelek ke atas teh tarik tersebut. Mingguan Malaysia (MM) memaparkan wawancara bersama Presiden Persatuan Nutrisi Malaysia, Dr. Tee E Siong [1]. Tentunya menyentuh polemik yang ditimbulkan oleh Dr. Balwant Singh Bains tentang teh tarik dan strok. Menurut Dr. Tee teh tarik bukanlah satu-satunya penyebab kepada masalah strok, tetapi gaya pemakanan dan hidup yang tidak sihat.

Antara perkara yang disentuh oleh beliau:
a. Terlalu suka makan makanan bersantan, lebih protein, lebih garam dan gula.
b. Tidak bersenaman atau riadhah.
c. Kekerapan memakan makanan segera yang diketahui mengandungi kandungan garam dan gula yang tinggi serta lemak tepu mesti dikurangkan.
d. Kita tidak perlu makanan tambahan untuk buang toksid (detoxification). Sebaliknya minum banyak air, kurangkan garam, dan jangan ambil protein berlebihan.

Fakta.
a. Sepinggan nasi lemak mengandungi 600 kalori. Teh tarik pula mengandungi 200 kalori. Jumlah tenaga ini sudah cukup untuk digunakan lebih daripada 12 jam.
b. Data Kementerian Kesihatan menunjukkan 27% daripada rakyat Malaysia diserang penyakit jantung.

Sikap manusia menurut pandangan Dr. Tee
"Manusia sentiasa hidup dalam penafian (in denial). Oleh sebab penafian itu, mereka merasakan pemakanan mereka tidak bermasalah. Mereka selalu kata 'Esoklah mula makan dengan sihat.' Sebab itu mereka tangguh-tangguh sehingga esok itu tidak dipastikan. Saya sangat bimbang perkara ini, kerana tidak ada orang lain yang boleh bantu mereka melainkan diri sendiri. Ini bukan susah, yang penting ada kesungguhan"


Nota kaki
[1] Masalahnya bukan teh tarik, MM (Wawancara), 8 Jan 2006, ms. 7.

Tiada ulasan: