Khamis, Januari 19, 2006

Tugasan Anak Buah

"And the most problem that researcher deals with is time."

Kata kakak.

Hari ini mari kita kongsi motivasi sains. Saya memetik idea penulisan Prof. Dato' Dzulkifli Abd. Razak, Naib Canselor USM dalam artikel beliau [1] bertarikh 15 Jan 2006. Selepas ini namanya diringkaskan menjadi Prof. Dzul.
Sebelum itu suka saya memetik sedikit cetusan idea seorang blogger (yang saya hormat) sebagai memotivasikan diri semua pelajar universiti khususnya yang sedang berhempas pulas membuat tesis. Katanya begini,
The way he did his research is by understanding journal. A few journals but he really understands them in details. It is because from there we might critic and then starts to think in another way round from the author’s point of view, which then also leads us to do new contribution to the world of knowledge.
Baca seterusnya dalam 'Jadilah diri kamu' (Be YPURSELF),
Prof. Dzul mengulas kes Dr. Hwang Woo-suk, pakar Veterina Korea Selatan yang menjadi manusia pertama yang berjaya membuat pengklonan anjing. Anjing itu dari famili Afghan Hound dan diberi nama Snuppy. Kejayaan beliau menjadikannya terkenal dan dianugerahkan sejumlah 40.5 juta won (RM151000) untuk menjalankan penyelidikan sains pada tahun 1998.Science Journal edisi May 2005 mengiktiraf beliau sebagai manusia pertama yang menemui sel stem yang boleh diguna pakai dalam terapi penyakit-penyakit berbahaya.
Namun begitu nama baik dan reputasinya telah tercalar kerana melanggar prinsip etika dalam penyelidikan seperti yang digariskan dalam Deklarasi Helsinki (Declaration of Helsinki). Berikutan dakwaan panel pemeriksa kebangsaan Korea Selatan (KS) itu, pada 10 Jan 2006 kerajaan KS telah melucutkan pengiktirafan nasional yang pernah diterimanya.

Dia juga mengaku bahawa:
1. Salah dan meminta jurnal berkaitan hasil kajiannya ditarik semula/dimbatalkan.

2. mengaku bahawa sebahagian daripada prinsip dan konsep kajiannya telah diterbitkan pada tahun 2004. Salah seorang rakan sekerjanya menderma sel telur dan dibayar. Manakala dua orang penderma yang terdiri daripada penyelidik junior tidak dibayar.

3. Menipu tentang sumber telur atas alasan melindungi hak peribadi penderma (penyelidik wanita) yang terlibat.
Dia dilaporkan sebagai berkata tidak peka terhadap garis panduan dalam Deklarasi Helsinki yang berkait rapat dengan etika pengujian ke atas manusia.

Kesan lain.
1. Panel penilai KS berkemungkinan membatalkan penemuan beliau yang pertama ketika mengklon anjing. Panel pemeriksa sedang mengkaji semula kesahihan fakta yang dikemukakan. (Hasil penemuan beliau disiarkan dalam TIME dan Nature Journal).

Kata-kata terakhir beliau sebagai mengulas tindakan yang dikenakan.
"Saya telah dibutakan oleh cita-cita untuk mencapai kejayaan." Kata Prof. Dzul, bagi sesetengah orang kejayaan itu merupakan kemegahan dan kekayaan.
"Rumusannya, Penemuan saintifik mestilah mengikut etika seorang saintis. Jika tidak ia menjadi perbuatan serius yang memusnahkan pembiayaan kerajaan". Prof. Dzul berkata.
Kita mesti mengambil iktibar daripada peristiwa ini (supaya menjadi saintis yang beretika).

Seorang penyelidik menyerahkan tugasan ini. Diabadikan di sini supaya mudah untuk dirujuknya kembali, supaya nanti katanya tiada salah faham penerangan yang diberikan olehnya kepada seorang lagi anak buahnya. Anak buahnya itu bernama? Ya! Namanya Anak Buah. Maka inilah tugasan Anak Buah yang baru. (Kata Anak Buah, “maaf ya? Anak Buah tak mahu dikenali, lebih senang dirahsiakan nama sebenarnya”).
Pernyataaan masalah dan cadangan penyelesaian yang mungkin.
Kami telah berjaya menghasilkan nanotiub karbon menggunakan Alumina (Al3O2) sebagai logam sokongan pada mangkin (supported metal).

Namun terdapat beberapa masalah:
1. Lebih banyak nanotiub karbon dinding berlapis (MWNTs) berbanding dinding tunggal (SWNT). Kalau boleh sintesis yang dibuat hanya menghasilkan salah satu daripada keduanya. Kata Kunci: kepilihan (selectivity).
2. Apabila menggunakan Alumina sebagai tapak mangkin (supported metal), kami mendapati sukar untuk ditulinkan. Alumina sangat stabil kepada asid. Cuba cari cara untuk menulenkan Alumina supaya nanotiub karbon yang terhasil dapat diperoleh dalam amaun yang lebih tinggi. Kata kunci: Penulinan Alumina (Alumina’s purification)
3. Jika tidak boleh, cuba cadangkan alternatif tapak mangkin yang baru seperti Kalsium Karbonat (CaCO3), Mangenis (MgO), atau Kalsium oksida (CaO) yang dikatakan lebih mudah untuk dicuci dengan asid. Kata kunci: ketulenan yang tinggi, mudah ditulinkan (high purity, easy to be purified).
Ya, inilah tiga perkara penting yang mesti dicari rahsianya, agar dapat kami mencari jalan keluar. Selamat maju jaya, Anak Buah! Moga diberi kekuatan. InsyaAllah.

Nota kaki.
[1] I was blinded by work, Prof. Dzulkifli Abd. Razak, News Sunday Times, Leaning Curve, H16, Jan 15, 2006.

Catatan penulis pada jam 1600 dari Pusat Komputer PPK Kimia, USM

Tiada ulasan: