Rabu, Januari 11, 2006

Memori raya


Pagi raya, jam 5.15 pagi sudah bising-bising dapur dikerjakan oleh Tn. Hj. Md. Yusof dan anaknya Anis. Seperti biasa, pihak penganjur sambutan hari raya menyediakan bee hun sebagai jamuan untuk jemaah yang dimakan selepas selesai solat sunat Aidiladha. Kehadiran jemaah memang di luar jangkaan sehingga tidak kecukupan makanan yang disediakan. Anggaranku seramai 350 orang. Puas hati kami, tidak letih untuk menyediakan makanan kerana semuanya habis.

Alhamdulillah, memang betul kata orang: lain padang lain belalang. Beraya di negeri orang tidak sama dengan beraya di tempat sendiri. Tahun ini sempat juga beraya dengan kawan-kawan yang tidak balik, sempat meluangkan masa mengunjungi rumah terbuka di empat buah rumah dalam masa tiga (3) jam. Mahu penuh perut dan 'tak muat' makanan untuk diasak.

Jika di Terengganu, terutama di pedalaman sepertiku rumah terbuka untuk raya korban boleh dikatakan tidak ada. Jika ada, hanya aktiviti sembelihan lembu korban. Terima kasih buat ukhti Imah yang sudi menerima kunjungan kami yang 'tidak ada kampung halaman' ni. Kunjungan kami meliputi dua dari Terengganu (termasukku), satu dari Kedah dan satu dari Kuala Lumpur. Biasalah, adat berkawan. Rumahnya dekat dan mudah untuk dikunjung, kalau jauh tidak kesampaiaan juga. Pun begitu sahabatku mempunyai agenda membina rangkaian perniagaannya dengan abangnya.

Petang seperti biasa, memandangkan perut sudah penuh dan kepala macam sedat terpaksalah turun mengeluarkan peluh setitik dua. Jogginglah untuk 15 minit. Malam pula agenda makan-makan bersama-sama Amirulreza dan Iru di Surau Taman Semarak, bersebelahan Hotel Damai, Parit Buntar. Taman Semarak mengadakan jamuan makan memandangkan empat (4) ekor lembu ditumbangkan selepas zohor tadi. Inilah surau yang 'hidup' dan aktif perjalanan majlis ilmunya meliputi kuliah haraki dan pengajian lain. Jika taraf surau sudah dapat meraih penyertaan korban sebanyak itu, ia dikira suatu yang baik (tahap penghayatan konsep korban).

Glosari.
sedat: sudah untuk berfikir, bingung.


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

susah bukan 'sudah'

:D

joe penang berkata...

tak NAK cite plak pasai masjid bdr baru, tmn keriAN & KPG KEDAH?

Naim berkata...

Nak cerite apa ye? Yang tu, ana tak pergi jenguk-jengukkan. Maka tak tahu cerita lah. Tapi yg samanye semuanya aktif dgn kuliah harakinya. Itu shj yg boleh ana bagi tau.