Ahad, Februari 26, 2006

Kontroversi

Hujung minggu penuh kontroversi.

Kontroversi 1.

Panas! SMK Teluk Sentang Kuala Krau, Temerloh Pahang menjadi fokus seluruh warga muslim yang sensitif terhadap isu pencabulan agama.
Dunia pendidikan bergolak lagi. Tiga orang guru memotong tudung 65 orang pelajar kerana dikatakan tidak mengikut pekeliling pemakaian tudung yang dikeluarkan oleh kementerian. Berbeza pula respon yang diberi oleh TPM berkenaan isu ini. Katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama, "Memang (gunting tudung pelajar) tak wajar dilakukan kerana ia bertentangan garis panduan yang kita berikan kepada sekolah."

Mengapa soal labuh atau singkat diambil kira sangat oleh guru-guru yang membuat kerja bodoh itu? Jika saya menjadi Pengarah Pendidikan Negeri, saya akan meminta mereka meletak jawatan. Adalah wajar mereka dikenakan tindakan tatatertib. Ramai lagi orang lain yang boleh menjadi guru dan mahu menjadi pendidik. Kata kawan saya,"Ingat cikgu, semalam cikgu gunting tudung pelajar. Esok-esok tangan cikgu pula di'gunting'."

Kontroversi 2.

Perkara kedua pula melibatkan melibatkan warga NST. Orang kuat NST meluahkan rasa tidak puas hati terhadap tindakan orang-orang yang membuat bantahan berkaitan isu karikatur yang disiarkan dalam NST minggu lepas. Betapa tidak cukup tulisan versi dalam Bahasa Inggeris di New SundayTimes, tulisan beliau turut mewarnai Berita Mingguan. Tersentuh dan amat sakit hatinya apabila dipanggil dengan panggilan yang menyakitkan hati. Tetapi apakah dengan bidang kuasa yang dimilikinya beliau tidak boleh menghalang perkara tersebut daripada berlaku? Mengapa beliau tidak mengambil iktibar daripada peristiwa yang melanda akhbar di Sarawak?
Baca juga benarkah NST tiada niat lain?

3 ulasan:

cenderawasih berkata...

Panas hati saya membaca entri ini.

Tanpa Nama berkata...

naim, sila baca ini
Anda tentu akan geram dengan laporan media!
-tenang-

Naim berkata...

Zalisa: memang patut rasa panas dlm hati tu.

Tenang: tak ada pun link-nya.