Ahad, Februari 05, 2006

Cari Teman

--Sajak: Cari teman--
(Alangkah Indahnya berteman)

Aku mencari teman buat menegak iman
Setiap hari lidahku fasih berbicara
Dia diam tidak berkata
Cuma aku bercakap sendirian menuturkan kata-kata
Aku mendengarkan dengan penuh asyik
Tidak jemu-jemu
Semakin diulang bicara
Semakin seronok dan sayang
Melekat dalam hati dan ingatan

Aku mencari teman buat menegak iman
Dia memberitahuku
Basyir - kegembiraan
Nadzir - ancaman seksa
Sa'idun - kebahagiaan
Saqiyyun - kecelakaan
Pahala dan dosa tazkir biasa
Buat mengingat diri
Kenal siapa Rabb

Aku mencari teman buat menegak iman
Bicara dengannya tidak pernah jemu
Alunan lagu dan lenggok bahasa syahdu sekali
Tapi aku tidak pandai bermadah dengan nyanyian pelbagai
Cukup suara garau biasa
Asal sahaja betul sebutnya
Fasahahnya
Makhrajnya

Aku mencari teman buat menegak iman
Dia menenangkan tika jiwaku kacau
Dia mengamankan tika fikiranku meracau
Dia menyejukkan tika amarahku membahang
Dia memberikan kekuatan tika aku lemah
Dia memberi harapan tika aku hampir putus asa
Dia mengingatkan tika aku alpa

Aku mencari teman buat menegak iman
Tapi teman tidak datang kepadaku
Akulah yang harus menghampirinya
Temanku al-Quran.

Naimisa Yusof
29 Jan 2006 (0500).

Tiada ulasan: