Khamis, Februari 16, 2006

Inisiatif Nanoteknologi Malaysia.

Tahukah anda? Inisiatif Nanoteknologi Nasional (INN) atau dalam bahasa Inggerisnya National Nanotechnology Inisiative (NNI) dilancarkan dengan rasminya pada 4 Julai 2005 oleh TPM di Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Pengerusi Jawatankuasa Teknikal INN yang pertama ialah Prof. Halimaton yang juga Pengarah IIS UTM.

Menurut sahabat saya, nama INN dibahaskan selama hampir satu jam setengah (90 minit) sebelum ia dirumuskan sedemikian rupa. Persoalan nama INN kenapa tidak Institut Nanoteknologi Malaysia @ nama-nama lain dibahaskan dari segi aspek bahasa teknikalnya. Perkara ini ditimbulkan ketika kami sama-sama membincangkan tajuk yang paling ideal untuk buku syarahan pelantikan profesor oleh ketua projek nanotiub karbon USM pada 13 April 2006 nanti. Perbincangan tajuk yang sesuai mengambil masa 75 minit! Saya mencadangkan tajuknya 'Nanotiub karbon pemacu nanoteknologi Malaysia' seperti yang dihantar kepada Dewan Kosmik (DK). InsyaAllah, rencana tentang nanotiub karbon akan terbit dalam DK edisi Mac 2006. Jika editor memikirkan tajuk lain yang lebih menarik, terpulang kepada kebijaksanaan mereka. Artikel tersebut mengandungi sejarah nanotiub dan kaedah kajian nanotiub yang dijalankan di Malaysia.

Tahukah anda? Malaysia memperuntukkan RM144.4 juta untuk membangunkan teknologi nano dalam Rancangan Malaysia Ke-8 (2001-2005). Sehingga kini, terdapat 58 penyelidikan dijalankan di beberapa buah universiti dan agensi kerajaan. Pecahan-pecahan kajian adalah seperti berikut:

USM - 20
UTM - 16
UPM - 14
AMREC/SIRIM - 4
UKM - 3
UiTM - 1

Statistik diambil daripada senarai yang dikeluarkan oleh INN.
Apa itu nanoteknologi? Teknologi yang menggunakan skala satu per bilion meter. Atau satu darab sepuluh kuasa negatif sembilan. Apa sahaja teknologi yang berskala nanometer (nm) tergolong dalam kategori ini.

Lagi capaian berita pelancaran NNI di UTM


PS: Sempat lagi mencoret sementara menunggu mayat seorang pelajar yang meninggal jam 7.30 malam 15 Feb 2006. Ketika coretan ini, jam 12.30 malam mayat masih di hospital kerana laporan polis belum selesai. Mullah menghembus nafas terakhir di biliknya selepas bermain bola sepak. Sudah ajalnya, al-Fatihah buat Allahyarham Nik Shah Akhzen, Polimer 2 (PPKBSM). Kami sedang menunggu untuk urusan mandi, kafan dan menyembahyangkan jenazah mullah di sini. Kalau begini, jam 2.00 lebih baru siap semua pengurusan jenazah ni......

Tiada ulasan: