Khamis, Oktober 08, 2009

Kadang-kadang sistem tergendala.



Sebelah petang saya tidak berapa boleh membuat kerja. Sistem yang dibina merosakkan segala perancangan. Habis terganggu PC baharu yang saya gunakan itu. Hendak dikata masalah virus, persekitaran Linux memang diketahui sudah mesra virus. Jadi apabila keluar tetingkap meminta saya menutup perayau Firefox, mesej itu terus menerus muncul di tengah-tengah desktop. Pada ketika saya sempat menekan butang print screen dan menyimpan imejnya, PC masih dapat berkompromi. Dua tiga minit selepas itu, imej kecil (fav.ico) mozilla itu menjadi garis-garis sahaja. Bermakna ratusan mesej seperti yang tertera di atas keluar. Akhirnya PC menjadi melahu (hang). Saya tidak ada cara yang lebih kejam daripada ini: terus sahaja menutup suiz di plug. Habis cerita. Memanglah hal seperti ini satu tekanan bagi orang yang bekerja menggunakan komputer. Bayangkan juga, jika anda asyik menaip – katalah dua tiga muka surat, tiba-tiba elektrik terputus. Anda tidak sempat menyimpan data, dan tidak ada pula mekanisma keselamatan seperti penggunaan penjana kuasa yang boleh melambatkan kehabisan elektrik berbanding waktu biasa. Tetapi tentulah jarang orang memakai peralatan seperti itu.

Tiada ulasan: