Sabtu, Oktober 24, 2009

Berkunjung ke Darul Wardah, Rumah Perlindungan Wanita.



Berbaju hitam. Tidak nampak muka pun, ok. -:)


Kunjungan ke Rumah Darul Wardah, Kg. Jalan Kebun, Selangor memakan masa satu jam. Kami tiba sekitar jam 10.00 pagi. Seramai 34 staff menyertai program ini terdiri daripada tujuh orang lelaki dan 27 orang wanita. Jarak dari pejabat di Jalan Sentul lebih kurang 40 km.


Ketibaan disambut oleh sukarelawan Darul Wardah (DARWA) dengan senyum manis dan rasa terharu. Rumah perlindungan ini banyak mendapat permohonan wanita-wanita yang teraniaya. Menurut Ustazah Haslina (saya kurang pasti nama sebenar), semenjak Disember sehingga kini terdapat 984 permohonan diterima. Penghuni rumah perlindungan ini dididik dengan ilmu fardhu 'ain, al-Quran dan agama di samping sokongan moral untuk terus tabah meneruskan kehidupan. Kos operasi rumah perlindungan ini sekitar RM30 000 sebulan. Usaha kecil ini dilaksanakan sebagai langkah menyelamatkan akidah anak-anak yang bakal lahir. Jika dibandingkan dengan rumah perlindungan golongan ini yang dibuat oleh badan bukan kerajaan (NGO) bukan Islam, anak-anak terpaksa diserahkan kepada pihak mereka. Secara tidak langsung akidah mereka tidak terjamin.


Setelah ucapan ringkas pengerusi merangkap pengurus program – En. Aidi dan ucapan aluan pihak DARWA, majlis dimulakan dengan sesi sarapan pagi kemudian diikuti dengan program gotong-royong mencantikkan landskap. Pengunjung lelaki ditugaskan membersih halaman rumah dan menanam beberapa jenis pokok; ubi kayu, cekur manis, pandan, cili api, kesum, serai dan limau nipis. Manakala pengunjung wanita beramah mesra dengan penghuni dan anak-anak di dalam rumah. -:) Sememangnya pengisian program seperti ini memberi makna buat semua. Tepat jam 12.45 gotong-royong selesai dan diikuti majlis penutup. En. Fareez – Ketua Jabatan Sumber Manusia SWS Sdn Bhd menyampaikan sumbangan kewangan daripada syarikat kepada pihak DARWA. Majlis turut dihadiri oleh Ustaz Farid Wajdi dan isteri. Program tamat jam 1300.


Nota: Kepada mana-mana pihak yang berminat menyumbang bantuan kewangan, bolehlah merujuk nombor akaun yang tertera di weblog DARWA


Tiada ulasan: