Selasa, Januari 18, 2011

Undi proksi jenayah demokrasi

Ada suatu yang menghairankan. Terdapat cadangan meminda peraturan pilihan raya dengan memasukkan aspek pengundi proksi. Bermakna jika seseorang yang layak mengundi tetapi malas mengundi atau tidak dapat hadir ke pusat buang undi, dia boleh mewakilkan sesiapa sahaja yang dipercayai. Orang yang memberi kuasa mewakilkan dirinya dikenal sebagai ‘Prinsipal’, manakala orang yang menjadi wakil dipanggil ‘Proksi’. Ini satu lagi cadangan yang gila dan tidak pernah berlaku dalam mana-mana sistem pilihan raya demokrasi. Sekali gus melanggar hak asasi manusia.

Pun begitu pengundian seperti ini pernah diamalkan di Rumah Putih AS pada tahun 1995 sebelum digam oleh Republican. Thomas E. Mann dan Norman J. Ornstein menulis, "Dalam sebuah institusi besar dan huru-hara, setiap ahli mempunyai lima atau enam tempat pada masa tertentu, suara proksi adalah jenayah yang perlu." Kenyataan ini bermaksud undi proksi boleh dikatakan jenayah demokrasi.


Mari kita fikir situasi seperti ini.

  1. Satu agen undi menyediakan perkhidmatan pengangkutan untuk membawa pengundi ke pusat buang undi. Pada pertengahan jalan, kenderaan yang diguna menuju ke suatu tempat lain. Pengundi dilarikan sehingga tidak sampai ke tempat pengundian. Maka agen undi yang menguruskan mereka dengan sewenang-wenangnya memangkah bagi pihak mereka. Dia mencipta logik yang boleh diterima bagi membolehkannya menjadi proksi.
  2. Hari mengundi berlaku pada hari bekerja. Majikan tidak memberi pelepasan kepada pekerja-pekerja. Majikan berpakat dengan pihak-pihak tertentu untuk menyekat pekerja bawahan yang tidak cakna dengan hak sebagai pengundi. Atau jika terdapat mereka yang cakna, dikenakan ugutan seperti memecat mereka sekiranya keluar mengundi tanpa kebenaran. Dalam kes ini majikan menjadi proksi kepada pekerja-pekerja bawahannya untuk memangkah parti yang disukainya.
  3. Encik M seorang kakitangan kerajaan. Secara automatik, Encik M wajib juga mengundi bagi pihak isterinya. Disebabkan undi Encik M dipantau, tidak boleh tidak kedua-dua undi mereka menjadi milik kerajaan.

Dalam banyak hal apa sahaja akan dilakukan demi mempertahan kuasa. Demokrasi sudah dimanipulasi untuk membolehkan mereka terus berkuasa. Ini tidak termasuk lagi cerita sensasi pengundi hantu. Saya perasan sehari sebelum dan selepas pilihan raya di Hulu Terengganu pada 2008, terdapat banyak orang luar; dengan dialek Pattani. Saya tidak pasti sama ada mereka suka-suka melancong ke Kuala Berang atau diprojekkan sebagai pengundi hantu. Kenyataan seperti ini perlu saya tulis supaya saya tidak dicap sebagai memfitnah mana-mana pihak.

Tiada ulasan: