Sabtu, Januari 08, 2011

INTERLOK: Saya tidak mahu ulas panjang.

Versi BM



Versi Inggeris.

Pagi tadi meluangkan waktu bersama rakan-rakan penulis di Rumah PENA. Acara Dialog Novel INTERLOK bersama Dr. Ilias Zaidi, Dr. Fatimah Busu, SM Zakir selaku Panel. PENA mengambil sikap tidak bersetuju dengan apa-apa tuntutan ke atas novel INTERLOK ini. Novel ini diterjemah ke dalam bahasa Inggeris dengan judul Interlock oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Dikhabarkan ada usaha untuk membakar novel ini oleh sesetengah pihak. Sudah bakar pun! Begitu sekali emosinya mereka sebelum membaca dengan akal yang waras.

Novel INTERLOK sebuah novel sejarah yang merakamkan pembentukan negara Malaysia. Jika sesetengah pihak menolaknya semata-mata berpendapat menyinggung, mengapa Untouchable yang diterjemahkan kepada Paria yang diterbitkan pada tahun 1964 oleh Oxford University Press tidak diharamkan? Novel ini tidak ada semua unsur hasutan atau menghina seperti yang didakwa. Rujuk artikel ini. Apakah suatu fakta sejarah tidak boleh diterima? Kalau itu fakta sejarah, ia tetap fakta sejarah dan telah berlaku.

Suatu tragedi dalam sistem pendidikan akan berlaku sekiranya tuntutan menarik semula karya ini daripada dijadikan teks KOMSAS. Banyak pihak yang akan terjejas. Pasti Panel Pemilih Teks dilihat sebagai tidak membuat kerja dengan betul.


Pada 26 Januari 2011, dikhabarkan forum/dialog novel ini akan diadakan*. Wakil Pemuda MIC akan menjadi salah seorang ahli panelnya. Sila rujuk laporan berita di mana-mana akhbar untuk mengetahui lebih banyak hasil Dialog ini. Ini satu laporan pilihan saya. "Saya sebagai satu-satunya peserta bukan Melayu berasa bangga membaca novel ini kerana memaparkan kisah sejarah negara. Ia juga seruan perpaduan dalam kerangka masyarakat majmuk di Malaysia." Kata seorang mahasiswa Cina.

Sebagai arkib jika pautan di atas ditiadakan:
Interlok dibakar di Klang
08/01/2011 6:16pm

Oleh HELMI MOHD. FOAD

KLANG 8 Jan. - Kira-kira 100 orang penduduk berketurunan India berdemonstrasi dan membakar novel Interlok di depan Dewan Sentosa, Majlis Perbandaran Klang (MPK) di sini petang ini.

Mereka turut membakar salinan gambar penulis novel itu, Sasterawan Negara, Abdullah Hussain.

Kumpulan itu mendesak kerajaan mengharamkan novel itu dan menarik balik keputusan menjadikannya sebagai buku teks mata pelajaran sastera tingkatan lima di sekolah. Utusan


Baca ini.




*Nota
Kemaskini pada 27 Jan 2011, jam 0950.



Tiada ulasan: