Isnin, Januari 03, 2011

Rumah kos rendah

Menghabiskan cuti tahunan selama seminggu. Syukur. Kami sempat selesaikan sebahagian daripada usaha mendapatkan sebuah rumah kos rendah yang dibangunkan oleh pihak berkuasa negeri. Syarat yang dinyatakan dalam borang permohonan ialah permohonan hanya dibuat oleh salah seorang pasangan suami isteri. Borang Permohonan Rumah, Sistem Pendaftaran Terbuka boleh diambil di Pejabat SUK (Bahagian Perumahan), Tingkat 7, Wisma Darul Iman, Tel: 09-6376345/46.


Hal ini dikira sebagai satu dasar yang baik untuk memastikan hanya sebuah rumah untuk satu keluarga. Dokumen-dokumen berikut juga perlu disertakan:

  • Perakuan Pemohon: Pesuruhjaya Sumpah bagi Kakitangan Swasta, @ Ketua Jabatan bagi Kakitangan Awam/Polis/Tentera.

  • Surat Sokongan Permohonan Rumah Kos Rendah dari Pegawai Penyelaras DUN. Pergi sahaja pejabat Penyelaras DUN, bagi tahu pada keraninya untuk buatkan surat sokongan.

  • Surat Perakuan Nikah

  • Salinan KP Pemohon

  • Salinan Slip gaji pemohon dan pasangan



Sehingga kini, terdapat 23 projek Perumahan Kos Rendah di Terengganu meliputi 6731 unit. [sumber] Pun begitu, tidak pula dimaklumkan jumlah permohonan yang telah diselesaikan sepanjang tempoh pelaksanaan projek. Pada pendapat saya, statistik permohonan yang telah diluluskan wajar didedahkan kepada umum. Ia menampakkan keberkesanan pengurusan walaupun dengan hanya menyatakan peratusan permohonan yang telah diselesaikan.


Maklumat lanjut berkaitan rumah kos rendah Terengganu boleh dirujuk di laman web rasmi.

Semakan status permohonan Rumah Kos Rendah

Tiada ulasan: