Jumaat, Ogos 07, 2009

Kamus pun boleh 'bercakap'.


Untuk contoh di atas, saya mahu mendengar perbezaan cara menyebut perkataan launch mengikut piawai antarabangsa yang ditetapkan. Ya, dapatlah saya tahu perbezaan cara menyebutnya.

Saya seorang yang kurang pandai Bahasa Inggeris.
Untuk mengatasi masalah ini, saya suka merujuk kamus sama ada Kamus BI - BM DBP atau kamus Inggeris ini. Kamus yang satu ini punya kelebihan kerana memaparkan perkataan Inggeris mengikut piawai AS atau Britain. Jadi bolehlah saya mendengar perbezaan sebutan sesuatu perkataan jika terdapat dalam daftar kata kedua-dua negara. Pun begitu, ada juga sesetengah perkataan yang hanya dimiliki oleh satu negara, England misalnya.
Contoh: omnipotent (only England word).
Makna: Having unlimited power or authority
e.g With Internal Security Act, a minister has omnipotent to detaine anyone who is believed in promoting feelings of ill-will and hostility.

1 ulasan:

Fadhli-Fadhilah berkata...

interesting...