Jumaat, Ogos 21, 2009

Selain kerja, apa lagi yang dicari?


Jurutera sistem mereka bentuk dan mengkoordinasi projek yang kompleks dipanggil sistem. Projek yang besar biasanya dipecahkan kepada sistem yang lebih kecil dan mengkhusus. Sebagai contoh, dalam projek penghasilan resin, terdapat beberapa bahagian penting bermula dari proses pemilihan bahan mentah, tindak balas kimia (kimia proses), proses pengasingan produk sampingan, bahagian buangan lebihan proses, penetapan pemangkin, sistem penukaran haba, pengumpulan (assembly part), pengesahan kualiti, pembungkusan dan penghantaran. Resin dihasilkan dalam palet kecil atau mengikut spesifikasi tertentu yang dikehendaki pelanggan.

Jurutera sistem bertanggungjawab mengawal selia setiap bahagian dalam kitaran sistem sekiranya dia berada pada kedudukan yang paling tinggi (senior) atau menjadi ketua/pengurus besar dalam jabatannya. Tidak boleh tidak, dia perlu memahami setiap bahagian yang berintegrasi dalam kitar hayat produk yang dihasilkan termasuklah prosedur piawai melibatkan mesin dan operator. Boleh jadi seorang sistem jurutera hanya menjaga satu bahagian kecil dengan hanya memerhati data-data di monitor kawalan. Dia hanya perlu memastikan nilai-nilai yang dikawal tidak berada di luar julat yang boleh diterima. Sekiranya terdapat data yang lari, maka dia terpaksa mencari punca kerosakan (divert error) dan menetapkan semula parameter atau pemboleh ubah dalam sistem sehingga nilai-nilai sensitif itu kembali normal. Katakanlah jika nilai suhu dalam sistem PID menunjukkan kenaikan sehingga dua atau tiga peratus, maka dia perlu memeriksa semula penukar haba (heat exchanger). Mungkin terdapat kerosakan di dalamnya atau sistem pendingin hawa di dalam persekitaran kerja tidak cukup baik. Atau mungkin juga, jika dalam sistem yang menggunakan hidrogen cecair sebagai katalis penyejukan, bahan tersebut sudah berkurangan. Selain daripada kemungkinan-kemungkinan itu, tidak lain tidak bukan meter haba pada sistem PID telah rosak dan perlu diganti dengan yang baharu.

Jurutera sistem menggunakan analisis sistem untuk membuat diagram bagi keseluruhan sistem. Mereka menggunakan komputer dan metod matematik seperti aljabar (algebra), teori kebarangkalian yang kompleks seperti persamaan pemindahan Fourier, statistik, kamiran dan lain-lain bagi membolehkannya menukar diagram ke dalam bentuk persamaan matematik. Jurutera sistem membangunkan model teoritikal yang akan membantunya membuat pilihan reka bentuk terbaik. Model-model ini boleh diuji dengan menggunakan perisian komputer yang berkaitan. Dalam penghasilan resin, data-data seperti amaun bahan mentah, hasil tindak balas, produk sampingan, kehilangan (nilai susut) diambil kira bagi menentukan target pembuatannya. Ya, sudah tentu bagi proses kimia, kira-kiranya tidak semudah 4 = 5 + 2 – 3. Barangkali spersamaan sistem menjadi amat kompleks seperti z = 3(x kuasa tiga) + 0.5 y – 12 (x/y) dan ditambah pula dengan faktor-faktor penukaran haba, kadar susut jisim, ralat operator dan sebagainya.

Perkara yang lebih mencabar ialah menentukan kemunasabahan hasil pada skala pengilangan tetapi dijalankan uji kaji pada skala makmal (pilot plant). Inilah yang amat mencabar kredibiliti dan keupayaan seseorang jurutera sistem. Tidak kurang pula hebatnya cabaran jika jurutera sistem diminta meningkatkan skala pengeluaran sekali ganda lebih banyak daripada biasa. Ya, mungkin kita tidak tahu apa-apa yang berlaku kepada jurutera sistem di kilang gula apabila diminta oleh bos mereka menambahbaih sistem sehingga mampu menghasil lebih banyak gula daripada kadar biasa. Dan kita pun hanya sekadar menjadi orang yang hairan dan bertanya, “Kenapa isu gula menjadi besar apabila tiba musim perayaan?” Lebih-lebih perayaan melibatkan orang-orang Islam di negera kita!

Apakah menjadi seorang jurutera sistem ini menyeronokkan? Hal ini sering difikirkan oleh seseorang, iaitu menjalankan kerja di samping mendapat kepuasan dan keseronokan dalam kerja. Bekerja dengan menghadap mesin setiap hari memanglah suatu yang kurang seronok. Kadang-kadang punca sebahagian jurutera sistem berhenti kerja disebabkan masalah kepuasan kerja. Mungkin jiwanya tidak cocok dengan persekitran berinteraksi dengan mesin. Dan dia mahu mencari kerja yang lebih baik yang membolehkannya bercakap lebih banyak dengan orang.


-#-#-#-
Coretan rasa seorang jurutera sistem yang tidak punya nama. Saya sebenarnya tidak layak lagi bekerja sebagai jurutera sistem. “Ok, saya mahu beratur bagi memeriksa suhu badan. Semalam bacaan mesin 3.63...masih selamat daripada dikuarantin. Alhamdulillah!

Tiada ulasan: