Isnin, Ogos 10, 2009

Puasa.


Imam Malik berpendapat bahawa pada malam pertama Ramadhan hendaklah seseorang berniat untuk berpuasa keseluruhan bulan. Boleh jadi dia terlupa untuk berniat sebelum fajar pada hari-hari berikutnya. Niat yang disarankan itu berbunyi, “Nawaitu shauma fardha Ramadhana haa-dzihi as-Sanati kullahu liLLAAH.” – “Sahaja aku berpuasa fardhu Ramadan tahun ini keseluruhannya kerana Allah.” Imam As-Syafie berkata, pendapat ini perlu diraikan dan dilakukan di samping berniat juga dengan niat harian. Bermakna tidaklah menjadi kesalahan jika suatu hari seseorang yang berpegang pada pendapat Imam Syafie terlupa berniat sebelum fajar jika dia sudah berniat untuk keseluruhan bulan pada malam pertama.


Mengikut pendapat Imam Syafie, setiap malam sebelum terbit fajar hendaklah diniatkan puasa seperti berikut, “Sahaja aku puasa fardhu Ramadhan esok hari pada tahun ini kerana Allah.” Tetapi bagi imam-imam mahzab lain (Abu Hanifah, Maliki dan Hanbali) tidak mensyaratkan hal itu sebagai salah satu syarat sah puasa. Demikianlah ketelitian Imam Syafie di samping tidak membantah pendapat Imam-imam yang lain kerana semuanya membawa dalil yang kuat untuk mengeluarkan sesuatu perkara.


(Rumusan Kuliah Subuh, 08 Ogos 2009. Ustaz Abdul Aziz Arof, Kitab Hidayatus Salikin, muka surat 140, Masjid al-Hidayah)

Iklan: Program Ceramah Ambang Ramadhan akan diadakan di Masjid Al-Hidayah, Sentul pada 13 Ogos 2009 (Khamis). Penceramah: Ust. Mohd Nazri Bin Chik, Ketua Jab. Syariah, BIMB. Waktu: Lepas solat Maghrib.

Sumber Foto: BIMB

Tiada ulasan: