Ahad, Ogos 16, 2009

Kunjungan ke rumah anak yatim Rohingya


Krisis kemanusiaan bangsa Rohingya di Myammar adalah disebabkan perbezaan agama. Bangsa Rohingya menduduki wilayah Arakan, iaitu sebuah wilayah yang dahulunya makmur dengan pendudukan orang Islam. Sebelum berlaku krisis kemanusiaan, sekolah agama, masjid, pengajian pondok dan sistem ekonomi umat Islam Rohingya berjalan dengan baik. Suatu ketika, seorang sami Buddha bermimpi bahawa dia melihat dalam mimpinya bangsa Rohingya menguasai pusat ekonomi di bandar-bandar besar di Myammar. Mimpi itu disampaikan kepada menteri dan lantaran itu terdapat perancangan politik untuk melemahkan orang Islam Rohingya. Antara kekejaman yang dilakukan ke atas mereka ialah dirampas tanah-tanah pertanian dan ternakan serta kampung-kampung. Selain itu mereka juga dikenakan cukai yang tidak munasabah. Orang Islam Rohingya yang ingin menjalankan urus niaga walau hanya mahu menjual seekor lembu mesti mendapat surat khas daripada penguasa. Mana-mana orang yang menjadi tetamu wajib mendapat surat kebenaran menjadi tetamu, dan jika tertangkap dalam keadaan tidak bersurat, tuan rumah dan tetamu akan dipenjarakan. Orang-orang Islam Rohingya tidak boleh menjual hasil pertanian secara terus kepada muslim yang lain, kecuali menjualnya terlebih dahulu kepada peraih Buddha. Peraih-peraih ini mengenakan harga paling rendah, tetapi menukarkan belian dengan membekalkan keperluan muslim Rohingya dengan harga yang tinggi.

Tekanan-tekanan seperti ini membuatkan mereka tidak tahan dan menjadi pelarian. Sebanyak kira-kira satu juta pelarian muslim Rohingya ke Arab Saudi, 700 ribu orang di Pakistan dan Thailand dan 80 ribu orang di Malaysia. Namun begitu, realiti hari ini pun menunjukkan bangsa Rohingya menguasai bidang ekonomi di Myammar. Orang-orang Rohingya yang kaya, memiliki gedung-gedung perdagangan di bandar besar dapat bertahan dengan cara melayani kehendak kerajaan seperti menyalurkan sumber kewangan untuk pembangunan Myammar. Hanya yang benar-benar tidak mampu dengan karenah pemerintah memilih cara untuk mencari kehidupan lain di luar negara. Persoalan sekarang apakah benar bantuan pihak-pihak berautoriti ke atas hal ehwal pelarian Rohingya di bawah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu baik? Apakah ada perkara yang tidak diketahui umum? Suatu hari, seorang bapa menerima bantuan pihak ini bagi membolehkan anaknya bersekolah. Lalu anak itu dihantar ke sekolah Kristian di Kuala Lumpur. Suatu hari dia bermimpi menyembelih anaknya itu. Lalu dia pun melawat sekolah anaknya. Kebetulan dia berjumpa seorang pekerja Indonesia dan pekerja itu bertanya, “Bagaimana kamu boleh menghantar anak ke sini? Anak kamu sedang bersembahyang (ikut cara Kristian).” Sedarlah dia bahawa itulah makna mimpinya. Dia tidak mengambil masa yang panjang untuk menyelesaikan hal ini. Akhirnya dia manghantar anaknya ke sekolah tahfiz. Begitu juga dengan nasib umat Islam Rohingya yang dihantar ke Eropah. Mereka terpaksa menerima kenyataan bahawa anak-anak mereka disekolahkan di sekolah-sekolah Kristian, sekali gus menjadikan mereka tidak kenal lagi Islam. Banyak di kalangan mereka yang telah dihantar kesal dan berpesan kepada sanudara-saudara seislam mereka di Malaysia agar tidak melakukan kesilapan seperti mereka.

Sekolah Maahad Tahfiz Al-Quran Darul Aitam dan Rumah Anak Yatim Rohingya di Selayang diasaskan sebagai usaha menyelamatkan anak-anak yang masih bersih. Mereka dahulunya berpeleseran meminta sedekah atau menghabiskan waktu di pusat permainan komputer atau terjebak dalam sindiket yang menjadikan mereka pengemis. Pusat ini wujud empat tahun dahulu. Pada awalnya terdapat seramai hampir 100 orang tetapi terpaksa dikecilkan kerana masalah kewangan. Kini jumlah anak-anak yatim Rohingya yang menginap di sini hanya 33 orang di samping beberapa orang ustaz. Memandangkan sumber kewangan yang rumit, pusat jagaan anak yatim ini menyediakan opsyen hafaz al-Quran sahaja. Pada masa hadapan, pengelolanya mahu membuka kelas pengajian agama yang lain memandangkan sebahagian pelajar tidak mampu menghafal.


----------###---------
Catatan sempena kunjungan ke Rumah Anak Yatim Rohingya dan Maahad Tahfiz Al-Quran Darul Aitam, Taman Wilayah, Selayang. 16 Ogos 2009, 9.00 pagi – 2.00 petang.

2 ulasan:

aku mozu berkata...

terima kasih dgn input ini.. terkejut bila tahu sebegitu nasib saudara seagama kita. Moga kita tergolong dalam golongan org2 yang memberi pertolongan sewajarnya kepada mereka.

Tanpa Nama berkata...

sama-sama.

Memang benarlah, mereka (misionarist) akan sentiasa cari jalan untuk menjauhkan kita dari dunia dengan menghamparkan dunia.....
------
Itu lah sedikit ruang dan peluang diusahakan kpd mereka (anak-anak Muslim Rohingya) setelah hak pendidikan biasa dinafikan.

-@Naim