Selasa, Januari 04, 2011

Insurans Kereta: Mengapa bayar lebih?


Apabila tempoh perlindungan kereta anda semakin hampir tamat, anda akan menerima kad tawaran pembaharuan insurans daripada syarikat insurans. Di dalamnya akan dinyatakan nilai yang diinsurankan. Sebenarnya kita boleh memperbaharu insuran dalam tempoh enam bulan lebih awal. Bagi kereta baharu, nilai NCD (No Claims Discount) sekitar 25%. (30% - 3 tahun, 38.3% - 4 tahun, 45% - 5 tahun dan 55% - 6 tahun). Hal ini bermakna NCD tidak dikira (tiada NCD) jika dalam tempoh perlindungan berlaku kemalangan dan pemilik kenderaan menuntut wang dari pihak insuran untuk baik pulih kenderaan.


Apabila saya menerima tawaran pembaharuan polisi perlindungan kederaan daripada sebuah syarikat X, agen syarikat X memasukkan nilai perlindungan yang lebih tinggi daripada harga pasaran semasa kenderaan tersebut. Hal ini suatu yang tidak adil kepada pemilik kenderaan. Harga pasaran semasa kereta boleh disemak di laman web ini. Adalah rugi sekiranya jumlah yang diinsurankan beberapa ribu lebih tinggi daripada harga yang dibeli kerana wang tersebut akan menjadi sebahagian daripada margin keuntungan agen insurans. Sebab itu dalam borang pembaharuan tawaran, pemilik kenderaan diberi pilihan sama ada membaharui polisi perlindungan kenderaan dengan nilai yang dinyatakan atau dengan jumlah lain. Nilai pasaran kenderaan akan menjadi rujukan kepada pihak yang menginsuran kenderaan bagi menentukan nilai premium asas. Manakala nilai NCD adalah nilai yang didiskaun disebabkan tiada tuntutan dibuat sehingga tamat tempoh polisi. Hal ini bermakna jumlah sebenar yang perlu dibayar ialah seperti berikut:


Jumlah insuran = Premium Asas tolak NCD tambah Duti Setem.


Tentu sahaja, dalam banyak keadaan pemilik kenderaan yang tidak ambil kisah akan bersetuju dengan cadangan agen insurans. Akhirnya mereka sendiri membayar wang lebih, walhal apabila hendak membuat tuntutan, syarikat yang mengisurankan kenderaan agak liat juga untuk menyegerakan tuntutan. Pengiraan premium insurans boleh dibuat di laman ini.





Dan ini yang saya peroleh daripada Takaful Ikhlas. Sebelum ini saya terpaksa menerima polisi perlindungan kenderaan konvensional. Maknanya? Maksudnya tiada apa-apa kos tambahan untuk menukar polisi perlindungan kenderaan asal sahaja anda berurusan dengan orang yang jujur dan tidak mengambil kesempatan.


Saya selesaikan perlindungan kereta melalui En. Afyan dalam masa 5 hari (termasuk urusan perbaharu cukai jalan).

6 ulasan:

Kay berkata...

salam

baru tau! thanx... bulan 2 nak kena buat...

Afida Anuar berkata...

Tak dapat nak bukak la. Kenapa lepas tekan model tu, tetiba pop up suruh letak email?

Lepas dah letak email tak jadi apa2 pun. Fida bulan 3 ni kay..huhu

Naim berkata...

Kak Kay; selamat membayar.

Fida; memang begitu; masuk saja emel dan nama samaran. Selepas itu akan dpt semak.

Sepanjang yang saya buat, semua ok. -:)

abu luqman berkata...

singgah tgh hari..adri abu luqman

Mr Paktam berkata...

info yang sangat berguna nih..terima kasih ya tuan...

Naim berkata...

Tam, sama-sama. :)