Sabtu, Ogos 07, 2010

DOM: Hadiah Sastera Perdana: Perdana atau Tidak?

Dialog Orang Muda (DOM).

Dialog Orang Muda kali ini membicarakan topik ‘Hadiah Sastera Perdana Malaysia – Perdana atau tidak?’ berlangsung di Rumah PENA jam 10.30 pagi – 12.30 tengah hari. Diskusi ini dijayakan oleh panel-panel Rahimidin Zahari, Salman Sulaiman dan Raihani Binti Mohd Said. Manakala Muhammad Lutfi Ishak bertindak selaku moderator.


A. Antara perkara yang disentuh berkaitan hadiah sastera ini adalah seperti berikut:

  1. Hadiah sastera ini tidak konsisten dari segi penganjurannya.
  2. Hadiah sastera ini dinilai oleh panel penilai yang sama. Iaitu panel penilai HAdiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) tetapi pengadilan berbeza. Sebagai contoh, ada karya yang mendapat saguhati dalam HSKU mendapat Hadiah Utama dalam Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM).
  3. Panel penilai masih memiliki kerangka pemikiran lama dan rigid sehingga tidak bersifat terbuka terhadap pemikiran baharu oleh penulis muda.
  4. Kaedah pengumpulan karya untuk dinilai memerlukan penulis menghantar sendiri karya kepada urus setia HSPM.
  5. Tiada dokumentasi karya-karya yang menang HSPM.
  6. Karya-karya yang dinilai juga tidak betul-betul disiarkan dalam Media Perdana.


B. Cadangan-cadangan penambahbaikan.

  1. Penganjuran dibuat secara tahunan atau jika tidak mampu dianjurkan secara berkala.
  2. Perlu diwujudkan semula Sekretariat HSPM yang mempunyai bidang tugas spesifik dalam mengumpulkan karya-karya. Pendekatan pengumpulan karya perlulah mengikut pendekatan terkini (secara online) dengan jaringan kerjasama editor media perdana dengan sekretariat HSPM.
  3. Karya yang menang hadiah dalam HSPM dibukukan seperti mana yang dibuat terhadap karya-karya HSKU.
  4. Perlu diwar-warkan senarai panjang karya-karya yang dinilai sebelum diumumkan keputusan sebenar. Dengan ini khalayak lebih cakna terhadap karya-karya yang dinilai.
  5. Satu seminar atau dialog diadakan selepas penyampaian hadiah. Dengan ini sebarang rasa tidak puas hati pengkritik dapat didiskusikan barisan panel penilai.


------------------#---------------------
Kesimpulan: Hadiah Sastera Perdana Malaysia sebenarnya tidak perdana dengan mengambil kira perkara-perkara yang disentuh dalam dialog ini.

Tiada ulasan: