Sabtu, Ogos 14, 2010

Komentar isu Dinar Emas Kelantan

Apakah Dinar Emas Islam?


Gerakan 'kembali kepada Dinar Emas' memilih untuk kembali mengguna dan mengekalkan piawaian yang telah ditetapkan 1400 tahun dahulu oleh Omar Al-Khattab, Khalifah Islam Kedua (632 Masihi) seperti berikut:


  1. Dinar emas Islam mempunyai berat khusus, iaitu, 4.25 gram emas 22 karat (917) bagi satu Dinar.

  2. Dirham Islam mempunyai berat khusus, iaitu, 3.0 gram perak tulin bagi satu Dirham.
  3. Syedina Omar Al Khattab juga menetapkam bahawa berat 7 Dinar bersamaan berat 10 Dirham. Disebut juga berat 10 Dirham bersamaan berat 7 mithqal emas (berat Dinar). Ini bermakna kadar pertukaran di antara Dirham dan Dinar emas ialah satu Dirham bersamaan 0.7 Dinar.

  4. Berat satu mithqal emas bersamaan 72 butir barley. Maka berat satu Dirham bersamaan 50.4 butir barley.

  5. Harga Dinar Emas dan Dirham ditentukan oleh kuasa permintaan dan penawaran.
    Piawaian ini dikenali sebagai 'Piawaian Omar Al Khattab' dan piawaian inilah yang berkuatkuasa dari zaman beliau sampailah kepada Kahlifah terakhir kerajaan Othmaniah
(1924).


Kerajaan Kelantan memperkenal matawang emas. Maka Awang Adek kata langkah itu suatu yang bertentangan dengan dasar BNM.


Media di Itali melaporkan sebagai berikut:
Ispirato da selettive fonti religiose e sostenuto dai precedenti storici all’interno degli annali della storia islamica, il sistema del dinaro d’oro è indicato da alcuni estremamente orgogliosi Musulmani come la risposta islamica per combattere le calamità del capitalismo.


L’idea è stata inizialmente discussa dall’ex primo ministro della Malesia, Mahathir Mohamad, dopo la crisi finanziaria asiatica del 1997. Ha sostenuto che le monete non avrebbero mai messo il loro possessore nei guai nella stessa maniera in cui l’avevano fatto le banconote. Come metalli preziosi con un valore intrinseco, l’oro e l’argento sono più resistenti alle fluttuazioni del mercato e alla svalutazione in confronto al dollaro americano – un argomento che [Mahathir Mohamad] ha portato all’Organizzazione della Conferenza Islamica come strumento per combattere l’egemonia occidentale.

[sumber: FONTE: IRAQWAR.MIRROR-WORD.RU]


Maksudnya,
Diinspirasi oleh sumber agama-agama terpilih, dan disokong oleh sejarah Islam, sistem dinar emas disarankan oleh sesetengah orang Islam. Muslim amat berbangga (memperkenalkannya) sebagai respon memerangi bencana kapitalisme.


Idea ini pertama kali dibahas oleh bekas Perdana Menteri Malaysia (Mahathir Mohamad), selepas krisis kewangan Asia 1997. Beliau berpendapat syiling tidak pernah mendatangkan masalah seperti mana yang berlaku terhadap wang kertas. Logam yang mempunyai nilai instrinsik, emas dan perak lebih tahan terhadap jatuh bangun pasaran dan kejatuhan nilai berbanding dengan Dolar Amerika – satu hujah yang (Mahathir Mohamad) gunakan dalam Persidangan Negara Islam sebagai alat memerangi hegemoni Barat.

------------

Idea Tun Mahathir Mohamad sebenarnya merupakan satu cadangan untuk kembali kepada Sistem Bretton Woods atau dikenali juga sebagai sistem piawaian emas. Sistem Bretton Woods diwujudkan selepas Perang Dunia Kedua hasil pertemuan Negara-negara Bersekutu di Bretton Woods, Amerika Syarikat. Mereka bersetuju mengekang kadar pertukaran matawang antarabangsa kepada emas bagi memudahkan perdagangan antarabangsa. Nilai dolar Amerika misalnya, ditetapkan pada USD1.00 = 1/35 auns emas. Ini bermakna sesiapa sahaja yang menyerahkan USD1.00 kepada Federal Reserve dan mahukan emas, ia akan diberi emas seberat 1/35 auns. Juga emas akan bertukar tangan di antara negara-negara dalam 'book entries' dan emas fizikal.


Walau bagaimanapun, sistem ini telah dimusnahkan oleh Presiden Nixon mulai 15 Ogos 1971 bila mana nilai pertukaran USD diapongkan, iaitu, membiarkan nilai pertukaran ditentukan oleh kuasa penawaran dan permintaan tanpa sandaran emas. Hari ini tiada lagi matawang di dunia yang disokong oleh emas (gold-back currencies).


Langkah kerajaan Kelantan ini mendapat liputan meluas termasuk di Australia, AS, Itali dan beberapa negara lain. Apakah respon Dr. Awang Adek itu sebagai usaha menyekat sistem kewangan Islam kerana lupa sejarah pergerakan Dinar Emas di Malaysia? Kalaupun dia membuat kenyataan atas kapasiti politik, tidak bolehkah dia menghormati bekas ketuanya Tun Che Det? Apakah dia tidak lagi menghormati Tun Che Det kerana Tun keliru dengan konsep 1Malaysia yang dibawa oleh PM sekarang?


Sejauh ini, Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Abdul Fatah Harun sudah membuat ulasan mengenai apa yang dikatakan oleh Dr Awang apabila beliau menyebut:

“Kerajaan Kelantan sedia patuh kepada peraturan Kerajaan Persekutuan sebelum melaksanakan sesuatu dasar yang ada hubungkait dengan bidang kuasa Kerajaan Pusat itu… ini termasuk dalam soal penggunaan mata wang syariah dinar dan dirham.”
Menurutnya: “Apa sahaja dasar yang kita (kerajaan negeri) lakukan adalah berdasarkan kajian sebelum ia dilaksanakan, begitu juga dengan penggunaan dinar emas dan dirham perak yang akan dijadikan mata wang syariah sebagai alernatif dalam urusniaga dan muamalat," katanya hari ini.

Abdul Fatah berkata pemimpin politik tidak wajar melihat segala dasar yang dilaksanakan oleh negeri ini dari sudut politik.
Beliau yang juga Anggota Dewan Undangan Bukit Tuku itu berkata, kerajaan negeri sudah membuat pelbagai kajian dari segi teknikal dan undang-undang berkaitan penggunaan mata wang syariah itu sebelum ia diperkenalkan.

Apakah ini bermakna Bank Negara Malaysia sudah memberikan lampu hijau kepada kerajaan Kelantan?

Jika demikian mengapa Dr Awang yang juga Timbalan Menteri Kewangan ‘agak terkejut’ dengan langkah Kerajaan Kelantan itu seolah-olah Bank Negara Malaysia sendiri tidak tahu menahu mengenainya?


Sumber: Blog Hambali Abdul Latif.

Baca juga Emas Dinar, dirham perak bukan matawang
Dinar dan Dirham: Kenapa jadi isu?


Tiada ulasan: