Rabu, Ogos 11, 2010

Ramdhan: Permulaan Yang baik vs Permulaan tidak baik


Semalam, taraweh yang diimamkan imam kedua (rakaat ke-11 - 20) terus sahaja memulakan ayat 12 surah Ibrahim. Imam menamatkan ayat 44 pada rakaat ke-20. Inilah makna ayat 44 surah Ibrahim, “Dan berikanlah peringatan (wahai Muhammad) kepada manusia pada hari azab datang kepada mereka, maka orang yang zalim berkata: ‘Ya Tuhan kami, berikanlah kami kesempatan (kembali ke dunia) walaupun sebentar, nescaya kami akan mematuhi seruan rasul-rasul.’ (Kepada mereka dikatakan), “Bukankah dahulu (di dunia) kamu telah bersumpah bahawa sekali-kali kamu tidak akan binasa?”


Dalam konteks ibadah puasa, hanya ketaqwaanlah yang menjamin seseorang melakukan ibadah ini sesungguhnya. Sesiapa sahaja dengan mudah melalaikan ibadah ini apabila jauh dari pandangan manusia lain. Misalnya, apabila masuk ke tandas kita akan jumpa plastik roti atau bau asap rokok. Betapa tandas menjadi tempat yang paling selesa untuk golongan ponteng puasa makan. Tidak pernah mereka buat di luar bulan Ramadhan. Begitu juga kita dengar, ada restoran membuka pintu belakang kepada golongan ini.


Pagi tadi sahur pertama. Jam 4.30 pagi kami berenam turun di kedai makan tepi rumah pangsa tempat kami menyewa. Orang yang mengambil pesanan terpaksa bertanya dua kali. “Kertas tadi hilang.” Sampai-sampai pesanan, roti bakar enam set untuk tiga orang hanya cukup empat set. Terpaksalah dua orang makan satu set seorang. Biarlah. Mungkin itu sebagai ‘latihan’ pengurusan kepada mereka. Dan ada ocehan kecil dari mulut nakalku, “Esok kita cari tempat lainlah.” Hal ini bermakna terpaksa bergerak satu kilometer lebih dari kawasan rumah sewa kami.


1 ulasan:

UglyPooh berkata...

mkn nasi naim utk sahur...tenaga :-)
selamat berpuasa dn insyaallah moga ibadah diterima