Sabtu, April 18, 2009

Mutiara ilmu: 17 April 09

Satu hari orang bertanya kepada Abu Dzar, “Apakah amalan yang afdhal?” Dijawabnya, “Aku pernah bertanya kepada Nabi Sallahu’alaihi wasallam. Baginda bersabda; Sebaik-baik amal ialah solat di awal waktu. Kemudian? Berbuat baik kepada dua ibu bapa. Kemudian? Jihad fiisabilillah.”


Dalam membahaskan solat di awal waktu khususnya dalam solat Asar, ulama-ulama menekankan hal ini kerana waktu Asar itu relatifnya pendek. Sebelum ini dinyatakan pembahagian waktu solat kepada lapan; tetapi untuk waktu Asar tiada waktu ikhtiari, bahkan hanya waktu fadhilah sekira-kira panjang bayang (sesuatu objek) dua kali panjang objek tersebut. Firman Allah, haafizhuu ‘ala ash-shalawaati wa ash-shalaatu al-wusthoo; dikatakan bahawa ash-shalaatu al-wusthoo ialah solat fardhu Asar. Manakala dalam waktu maghrib, tiada waktu fadhilah melainkan hanya sekadar selepas azan – engkau sempat berwudhuk, dan menunaikan solat tiga rakaat.


Suatu hari Abu Dzar ditanya oleh nabi, “Ya Aba Dzar, apakah yang akan engkau perbuat sekiranya selepas matiku imam mematikan (melambatkan waktu) solat?” Abu Dzar menjawab, “Ya Rasulullah. Aku tidak tahu apakah yang engkau mahu aku lakukan.” Maka sabda nabi, “Tunaikan solat di waktunya dan jika engkau mengulang solat bersama imam, engkau mendapat pahala sunat.” Waktunya yang disebut di sini ialah waktu fadhilah. Hari ini apabila imam (pemimpin atau orang kenamaan) yang diraikan untuk sesuatu majlis, ada waktu kita terpaksa menunggu kehadirannya. Lantaran menunggu, kadang-kadang terlepas waktu fadhilah, dan terpaksa dilewatkan sedikit solat. Maka apakah seseorang perlu menunggu atau terus sahaja menunaikan solatnya? Dan sekiranya telah ditunaikan solat dahulu kemudian diulang solat bersama jamaah, apakah hukumnya?



Terdapat beberapa pendapat dalam mazhab Syafie dalam membahaskan hal ini.
1.Solat pertama (sendirian) itu menjadi solat wajib manakala solat yang diulang (i-‘aadah ash-sholat) bersama jamaah menjadi sunat.
2.Mana-mana solat yang lebih sempurna diterima sebagai solat wajib. Yang kurang sempurna dikira sebagai sunat.
3.Terpulang kepada Allah menerima mana-mana solat sebagai wajib.


Siri akan datang; Pada bab yang menyatakan orang yang tertidur sehingga luput waktu solat. Apakah ada solat qadha?


----------## ---------------##

Kuliah Maghrib, Ustaz Raihan Abdul Aziz, 17 April 2009, Masjid Al-Hidayah Sentul.


Tiada ulasan: