Jumaat, April 24, 2009

Mari semak diri kita


Jumaat tadi Bilal mengumumkan bahawa pada Program Tafaqquh Fi AD-Din; Sejenak di Taman Ilmu 2 akan diadakan seperti berikut:

  • Tarikh: 26 April 2009

  • Masa: 7.00 pagi – 12.30 tengah hari
  • Tempat: Masjid Wilayah Persekutuan

  • Penceramah: Al-Fadhil Ustaz Nuruddin Al-Banjari


Sekian untuk sesi iklan.
Kebetulan saya memang tiada apa-apa agenda untuk hari Ahad ini.


Ada satu cerita; seorang budak minum air sejuk (ais) yang biasanya menggunakan penyedut. Setelah habis, diangkat penyedut itu dan dia dapati titis air masih berada di diding rongga penyedut sebelah dalam. “Pak, bagaimana mahu habiskan air ini?” Orang yang dirujuk sebagai Pak itu menjawab, “Adik tiup sahaja...”

Saya teringat pula tentang satu sistem penukar haba (heat exchanger). Dalam eksperimen yang dijalankan, teras logam (coil) di bahagian dalamnya dilalukan air sehingga habanya seragam. Tetapi apabila mahu ditukar dibuat penilaian di akhir eksperimen, air di dalam lohong teras logam perlu dikeringkan. Maka satu pam udara disambung untuk mengeluarkan air yang berbaki. Kaedah ini disebut sebagai blowing. Dalam mana-mana sistem seperti itu, setitis dua air boleh mempengaruhi nilai parameter eksperimen berikutnya dan akan mengubah keputusan uji kaji.


Mari kita lihat ke dalam diri kita sendiri. Setiap daripada kita yang normal mempunyai sistem perkumuhan. Dan yang lebih hampir dengan dua cerita yang diceritakan di atas ialah sistem urin. Kita minum dan lebihan daripada minuman dan segala kotoran yang ditapis melalui buah pinggang dikeluarkan sebagai urin. Setiap hari kita akan membuang air kecil dan apakah kita betul-betul membuangkannya sehingga suci? Apakah cara-cara yang diajar untuk kita betul-betul membuang air kecil sehingga tiada lagi saki baki yang tinggal? Pernahkah kita dengan orang berdehem di dalam tandas? Itulah salah satu daripada caranya. Kaedah lain ialah dengan melurut skortum agar berlaku gerakan dalam salur kencing. Bagi yang wanita, saya kurang pasti. Hanya berdehem yang saya pasti.

Kenapa hal ini sangat penting? Dalam fiqh, ada satu istilah khusus untuk perkara yang dibincangkan ini. Pernahkah anda dengar kalimah istibraq? Istibraq itulah puncak kesempurnaan dalam membuang air kencing. Suatu hari nabi berjalan di kuburan. Beliau bersabda, “Dua orang di dalam kubur ini sedang diseksa. Seorang daripada mereka suka mengumpat. Seorang lagi tidak suci hadasnya (membuang air kecil).” Ya, apabila kita tidak sempurna kencing, baki najis di dalam salur kencing akan keluar dan mengenai pakaian. Jika pakaian itu digunakan untuk bersolat, maka solat tidak sah. Dari segi perubatan juga, kencing yang tidak sempurna akan menyebabkan keradangan pada salur kencing. Kuman yang berada pada titisan akhir air yang tidak dibuang boleh menyebabkan penyakit tidak lawas kencing. Atau penyakit keradangan injap pundi kencing - istilah bahasa Arabnya “Sausul bau-i” (kencing yang tidak berhenti-henti).


Jom, semak-semakkan diri kita. Apakah kencing kita sempurna?


Tiada ulasan: