Isnin, Mac 23, 2009

Mutiara ilmu 22 Mac 2009

Waktu yang diharamkan solat ada lima, iaitu


Waktu waktu yang diharamkan solat yang berhubung dengan waktu
1. Dari terbit matahari sehingga tegak dengan kadar tombak dengan pandangan mata iaitu bersamaan 16 minit.(dalam tempoh 16 minit setelah matahari terbit)

Kadar tombak adalah 4 darjah
Satu darjah bersamaan 4 minit

2. Dari istiwa (pembahagi dua) matahari sehingga zawal (gelincir). Tempohnya terlalu singkat, diharamkan solat ketika ini.

Istiwa adalah : matahari berada di tengah-tengah langit
Zawal adalah : Condongan matahari di tengah-tengah langit

3. Dari langit kelihatan kekuning-kuningan sehingga maghrib.

Waktu-waktu yang diharamkan utuk solat yang berhubung dengan perbuatan
1. Selepas melaksanakan solat subuh sehingga terbit matahari
2. Selepas melaksanakan solat asar sehingga terbenam matahari

Sumber


Suatu hari nabi terlepas solat sunat qabliyyah Zohor empat rakaat. Maka setelah bersolat zohor, baginda menunaikan (mengqadhak) solat sunat qabliyyah tersebut. Hal ini dijadikan asas bahawa solat sunat boleh diqadhakkan yakni ditunaikan pada waktu diharamkan solat. Dalam kitab Fathu Muin dibahaskan dengan panjang lebar bahawa solat sunat qabliyyah yang diqadhakkan itu dibolehkan ditunai dalam waktu yang diharamkan dengan syarat ia ditunaikan dengan tidak disengajakan. Misalnya seseorang itu mempunyai peluang (waktu) untuk menunaikan solat sunat qabliyyah, tetapi dia melakukan hal lain (seperti berbual / membaca al-Quran), dan disengajakan untuk ditunaikan selepas solat fardhu Subuh (contohnya), maka solat sunat itu tetap dikira haram.

Selain itu tidak diharamkan solat sunat dalam waktu yang diharamkan solat jika datang asbab yang terdahulu seperti solat sunat tahiyyatul masjid, sunat wudhuk (solat sunat yang dilakukan selepas berwudhuk sebelum kering air basuhan anggota wudhuk), solat janazah, solat ghaib atau solat i'adah (solat fardhu yang diulang untuk mendapat fadhilat solat berjamaah).


Salah satu syarat sah solat ialah mengetahui perkara sunat dan wajib dalam solat. Jika seseorang tidak dapat membezakan perkara sunat dan wajib dalam solatnya, maka solatnya tidak sah. Apakah perkara sunat dan wajib dalam bacaan tahiyyat akhir? Hal ini disebut dalam muka surat 91, kitab Fathu Muin. (Ketika nota ini ditulis, al-Fadhil ustaz baharu membahaskan topik di halaman 57). Bacaan yang wajib dalam tahiyyat akhir ialah “Attahiyyatu liLLAH”, “Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh”, “Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin”, “
Asyhadu an laa (baca: allaa) ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan rasulullahh”,
dan selawat ke atas nabi dan keluarga baginda.
Maka yang selebihnya adalah bacaan sunat.


-----


-Catatan kuliah Maghrib 22 Mac 2009, Ustaz Abdul Aziz Aroff, Kitab Fathu Muin, Masjid Al-Hidayah, Sentul-


Tiada ulasan: