Isnin, Mac 02, 2009

Biasiswa Pengajian Masters (Sarjana) 2009


Sekembali majlis Sejenak di Taman Ilmu bersama Alfadhil Ustaz Nuruddin Marbu al-Banjari al-makki di Masjid Wilayah Persekutuan, pada 1 Mac 2009: aku menaiki teksi untuk ke Sentul Pasar. Jarak perjalanan di antara tempat penginapanku dengan masjid Wilayah hanya 3.7 kilometer. Pemandu teksi menceritakan perihal adik iparnya yang mahu menyambung pengajian di peringkat master dalam bidang Bioteknologi. Aku tidak punya cadangan atau pandangan melainkan meminta beliau memberitahu adik iparnya itu, “Memang ada tawaran biasiswa sedang dibuka. Cuba semak di laman web shell atau Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia, MOSTI.”

Aku kemudian diminta menulis alamat url laman web yang dimaksudkan. Malangnya hari ini aku kesani bahawa terdapat salah ejaan untuk laman web MOSTI seperti yang diberikan kepada beliau. Aku menulis www.moste.gov.my sedangkan yang sebetulnya www.mosti.gov.my. Ya, kataku jika di MOSTI memang ada geran IRPA yang ditawarkan menerusi kajian-kajian yang diselia oleh pensyarah. Bermakna sebelum calon sarjana betul-betul memperolehnya, dia perlu bertanya kepada pensyarah di pusat pengajian sama ada pensyarah itu memerlukan pegawai penyelidik (RO) atau pembantu penyelidik (RA). Itulah langkah awal kepada mana-mana pelajar yang baru sahaja menamatkan pengajian di peringkat sarjana muda. Kenapa saya menulis entri ini? Sekurang-kurangnya saya pasti suatu hari orang yang mencari maklumat tentang biasiswa pengajian di peringkat masters (sarjana) akan sampai jua ke laman ini. Itu berdasarkan logik kerja enjin carian (search engine) yang saya tahu dan faham.

Saya ucapkan selamat maju jaya kepada sesiapa sahaja yang memohon biasiswa itu kerana sememangnya mereka layak untuk mendapat biasiswa tersebut.

Ini pula laman web tentang biasiswa Shell untuk pengajian Masters

Lagi Biasiswa 2010Kemas kini pada 22/12/2009.

MyBrain15; Program baru penajaan biasiswa Master & PhD Kemas kini pada 30/11/2010.



1 ulasan:

zino berkata...

info yg bergua kepada yg memerlukan nya...