Jumaat, Februari 13, 2009

Secebis kata



Empat bulan sudah, ketika saya mencari senarai syarikat berstatus BioNexus di Malaysia, saya dapati sebuah halaman web yang memenuhi maksud itu. Namun begitu antaramuka pengguna yang disediakan tidak menarik. Pengguna perlu memasukkan nama syarikat, pengkhususan aktiviti dan wilayah syarikat itu bertapak. Hal ini tentu sahaja menyukarkan. Malah saya juga membuat ujian terhadap sistem yang disediakan itu. Ternyata tidak memberi keputusan atau dapatan yang memuaskan. Logik yang disediakan oleh pembangun aplikasi pada borang itu memerlukan pengguna memasukkan semua perkara pada ruang kosong bahagian inputnya. Makanya saya menaip beberapa perenggan komentar kepada webmaster laman tersebut dan memberi cadangan agar dibandingkan sistem webnya dengan laman web MSC. Ya, MSC menyediakan antaramuka pengguna yang lebih 'mesra' dan memudahkan pencarian. Setelah agak lama tidak mengunjungi laman web tersebut, dan kebetulan pula saya mula menyambung tulisan kajian ilmiah tentang bioteknologi, sekali lagi saya perlu merujuk laman web tersebut. Kali ini saya dapati sudah ada perubahan seperti yang dicadangkan. Syukur, setidak-tidaknya saya sudah memberi suatu perkara yang berguna dan dimanfaatkan.


Tiada ulasan: