Isnin, Februari 02, 2009

Bicara soal kerja

Bersykurlah. Kita masih punya kerja.

Minggu lepas, seorang kawan saya merungut darihal kesulitan kerja beliau. Saya kata, “Bersyukurlah, engkau tidaklah seteruk buruh kasar yang membina bangunan atau perkerja ladang.” Pekerja ladang sawit hanya mendapat bayaran sekitar RM350 untuk setiap tan buah tandan segar. Nilai yang menyusut teruk berbandng lapan bulan dahulu RM750/tan.
Setiap kerja jika tiada kesukaran bukanlah kerja namanya. Hatta berkerja sebagai tukang sapu pun, tetap ada cabaran dan kesusahan yang tersendiri. Kita jangan fakir, seorang tukang sapu yang hanya memegang penyapu dan penyodok sampah tidak ada cabaran dalam kerjayanya. Ya, mungkin kerja itu tidak membebankan sangat minda fikirnya. Ya, tetapi tukang sapu juga menghadapi cabaran ketahanan mental dan fizikal untuk menyapu sampah. Jika tidak, keadaan di sekeliling kita dengan sikap sambil lewa orang-orang kita membuang sampah di merata tempat akan menjadi tidak terurus. Bekerja dengan memerah otak, istilah popular yang dikhaskan kepada golongan pelaksana dan pembuat dasar sama ada dari kalangan profesonal atau amatur (pengurusan). Nah, jika tidak mahu berada di tempat itu, silalah lepaskan jawatan anda dan berilah peluang kepada ratusan ribu manusia yang tidak mempunyai kerjaya.
Pada 26 Januari, saya dan adik saya pulang untuk bercuti. Adik saya pulang sempena cuti semester, duduk di dalam bas di sebelah seorang jurutera pembuatan. Kasihan sungguh, jurutera ini terpaksa direhatkan dua minggu kerana produktiviti kilang kian merosot. Ya, sekarang zaman bearis dan resesi. Dunia kapitalis terejas terusk dan Malaysia juga merasai bahangnya. Dua minggu selepas pilihanraya kecil yang memulangkan semula Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Parlimen, sebanyak RM11 bilion dikeluarkan dari pasaran saham Malaysia. Namun begitu, tidak boleh disalahkan kepada beliau gara-gara penguncupan nilai dagangan saham tersebut. Dunia perniagaan mula melihat peluang yang lebih kondusif untuk dijadikan tapak operai seperti di Vietnam, Myammar, India dan China. Mengapa? Kos buruh di negara-negara ini jauh lebih rendah daripada Malaysia. Sehingga tulisan ini dicoret, seramai kira-kira 450 000 orang menghadapi dilema diberhentikan kerja. Apa beza memindahkan pusat operasi kilang dengan hanya menyerap staf tetap tetapi mengatakan opsyen Skim Pemberhentian Sukarela (VSS) sebagai tidak membuang pekerja?
Sudah menjadi amalan dan tanggungjawab kerajaan bagi membantu semua pihak. Langkah mengurangkan caruman KWSP pekerja adalah untuk meringankan golongan majikan. Di samping itu, sebagai serampang dua mata untuk menjadikan rakyat terbanyak lebih ‘kaya’ dalam suasana kenaikan barangan keperlan harian. Kemudian terbaharu, kadar faedah bank untuk pinjaman peribadi, kenderaan dan perumahan turut diturunkan. Apakah kadar baharu (BLR/OPR) ini mampu melonjakkan hasil jualan kenderaan di Malaysia? Sebagai pembeli kenderaan misalnya, kita mungkin boleh bergembira sementara waktu, kerana BLR tidak statik. Mungkin dalam dua tahun pertama, kadarnya rendah tetapi tidak mustahil kadarnya kembali tinggi apabila keadaan ekonomi bertambah baik kemudiannya. Maka dalam hal ini, amatlah perlu bagi kita memberi sokongan kepada sistem ekonomi Islam walaupun sekarang ini dimomokkan bahawa sistem perbankan Islam sama teruknya dengan sistem konvensional. Ada satu qaul, jika terdapat dua pilihan pilihlah yang dapat membawa kita menuju ke arah redha Allah. Maknanya jika sistem konvensional = Islam, ia sebenarnya begini; sistem Islam > konvensional.

(1914: Feb 2, 2009. Sentul, KL)

Tiada ulasan: