Rabu, Februari 11, 2009

Huru-hara dunia kita

Hadis ke-12, Bahr al-Mazi jilid ke-18


'an Hudzaifah ibnu Yaman anna an-nabiyya S.A.W qaal, "Wa al-lladzi nafsi biyadihi Laa taquumu as-Saa'atu hatta taqtuluu imaamakum...."

Mafhumnya: Dari Hudzaifah bin Yaman dari Nabi S.A.W katanya, "Demi Allah yang jiwaku di dalam kekuasaan--NYA, tidak berlaku qiamat sehingga kamu membunuh imam (pemimpin) kamu..."


Dalam hadis ini dinyatakan bahawa Hiudzaifah bin Yaman iaitu seorang penyimpan rahsia nabi, padanya terdapat senarai ratusan nama munafikin tetapi sekali-kali
tidak didedahkan kepada para sahabat yang lain. Hadis ini menceritakan bahawa selepas lewafatan nabi, akan berlaku huru-hara. Akan tiba zaman pemimpin Islam yang adil dibunuh oleh pengikut-pengikutnya. Dari sudut mukjizat, hadis ini terbukti benar apabila khalizah Umar, Usman bin Affan dan Ali Karramallahu wajhah ditikam sehingga mati. Malah pembunuhan juga berlaku pada zaman pemerintahan Malik bin Marwan dan bani Umayyah. Ketika zaman empayar Uthmaniah di Turki juga, pemimpin Islam yang adil dibunuh seperti Sultan Abdul Hamid II.


Maka tidak hairanlah jika akhir zaman ini, terdapat banyak mala petaka yang menimpa umat Islam apabila terdapat percaturan nyawa dalam siasah. Ugutan bunuh
atau gangguan terhadap ahli keluarga pemimpin tertentu menjadi mainan biasa dalam politik moden. Saya tidak hairan apabila melihat senario yang berlaku hari ini.
Kita sudah melihat betapa terdapat unsur pujuk rayu dengan tawaran wang berjuta. Tetapi jika hal itu tidak berjaya, ada sesetengah pemimpin itu 'diculik' kemudian
dipujuk dan kemudian diugut keselamatan diri dan keluarganya. Nah, siapa yang tidak gentar dengan taktik sebegini? Saya tidak menyebut mana-mana pihak dalam hal ini.
Cuma jika ada, kemungkinan ia berbetulan dengan teori konspirasi yang pernah saya baca seperti yang berlaku di luar Malaysia. Jika hal yang sama wujud di sini,
adalah suatu yang malang, lebih-lebih lagi politik Melayu itu rata-ratanya Melayu yang menganut agama Islam. Amat mengejutkan dan mendukacitakan!


Beberapa hari ini juga, kita ribut meladeni kisah dan sandiwara di Perak. Memanglah dalam ruang demokrasi, kita sepatutnya akur dan menjadi jantan. Demokrasi membenarkan kita melihat dan mengutip suara terbanyak. Pembubaran DUN adalah jawapan terbaik, diadakan pilihanraya sekali lagi bagi menilai apakah penerimaan rakyat Perak terhadap gaya kepimpinan yang sedang dijatuhkan itu. Saya suka mengambil petikan kata-kata A. Kadir Jasin, if they insist on voting in leaders who are nice but corrupt and ineffectual, those who gave them pocket money, took them holidays, awarded them contratcs and bestowed upon them state horific titles - then they only have themselves to blame if UMNO and BN is rejeceted in the next general election. (Rujuk A. Kadir Jasin, BN's Twin Threats, Malaysian Business, Feb 1st - Feb 15th, page 8). Berada dalam keadaan serba-salah seperti yang berlaku kepada dua ADUN pakatan itu memanglah dilihat oleh kebanyakan kita sebagai suatu yang amat salah. Walhal mereka sendiri yang mengalami ancaman itu tidak kuat untuk melawan bahkan mungkin tidak sanggup menggadaikan keselamatan diri dan keluarga mereka. Maka tidak adil juga jika kita salahkan mereka seratus peratus. Tetapi saya tabik juga, kerana terlebih dahulu dalam tahun 2006, ADUN Kemuning ditawarkan RM5 juta untuk berpaling tadah, tetapi kuat pula menghadapinya. Apakah mungkin ketika itu ugutan dan ancaman kepada keselamatan keluarga belum di'main'kan oleh mereka?



Berbalik kepada cerita Perak, nampaknya tidaklah sampai keadaan mereka kepada penderhakaan sehingga mengangkat senjata. Maka adalah amat sendih jika dihukumkan bekas MB Perak sebagai penderhaka. Apakah YB Nizar mengarahkan pengikutnya engangkat senjata? Jawapannya tidak! Amatlah keterlaluan apabila dia dituduh menderhaka. Derhaka dalam pandangan manusia tidaklah ada apa-apa kesannya jika dibanding dengan penderhakaan kepada Al-Khalik, Penguasa sekalian alam. Mereka masih demokratik dalam menjalankan siasah dan menjadi pemain siasah yang murni. Tidak salah sekiranya mempertahankan hak dan maruah kerana itulah yang dituntut dalam agama.



Catatan seorang aku, pemerhati dari jauh. Saya ingin rakamkan juga sekalung tahniah atas keteguhan prinsip perjuangan seperti yang ditunjukkan oleh Bekas ADUN Bukit Selambau. Dia lebih mementingkan rakyat daripada wang berjuta.

Tiada ulasan: