Khamis, April 15, 2010

Ayyuha al-Walad: Pengenalan

Imam al-Ghazali menggambarkan kecintaan khusus kepada salah seorang pelajarnya. Beliau merakamkan nasihat-nasihat agama yang diringkaskan dalam kitab Ayyuha al-Walad (Aduhai Anak). Dalam Islam, ilmu yang wajib dipelajari bagi setiap diri (fardhu 'ain) ada tiga; ushuluddin (aqidah), fiqh (ibadat) dan tasawuf (tazkiah an-nafsi, ilmu membersih jiwa). Nas yang dirujuk sebagai menguatkan hal ini ialah ayat dua surah Al-Jumu'ah. Firman Allah yang bermaksud, “Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaan-Nya), dan membersihkan mereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkan mereka Kitab Allah (Al-Quran) dan Hikmah (pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata.”

Dalam ayat ini Allah menggunakan kalimah yuzakkihim (kata dasar: zaka) yang bermaksud menyucikan. Ada hal (menyucikan) yang diguna dalam konteks yang baik dan begitulah sebaliknya. Dalam satu ayat lain, Allah menggunakan kalimah zaka yang menunjukkan perbuatan mensucikan diri itu tidak baik. Firman Allah yang bermaksud, “..maka janganlah kamu (memuji-muji) mensucikan diri kamu (suci bersih dari dosa). Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertakwa.” (an-Najm: 32)

Sandaran kedua untuk mengelaskan ilmu yang wajib dipelajari setiap muslim ialah hadis kedua dalam sususan Matan 40, susunan Imam Nawawi. Hadis yang panjang ini menceritakan kehadiran Jibril alaihissalam bertanya nabi tentang Islam, Iman dan Ihsan. Pada akhir hadis itu nabi bersabda, “..dia Jibril, datang kepadamu mengajarkan Islam, iman dan ihsan.” Mendidik jiwa amat sukar sebenarnya. Kadang-kadang kita merasakan diri sudah ikhlas beribadah. Walhal sebenarnya kita masih belum benar-benar ikhlas. Diceritakan ada seorang ulama saban hari bersolat di saf pertama. Suatu hari dia solat di saf kedua dan rasa malu. Lalu dia pun berusaha untuk mendapat saf pertama semula pada hari berikutnya. Demikian dia beribadat (solat saf pertama) selama 30 tahun. Apabila dia menyedari masih belum mencapai taraf ikhlas, ulama tersebut mengqadhakkan solatnya selama 30 tahun yang dikerjakan itu.

Dewasa ini banyak orang yang belajar ilmu tasawuf yang aneh-aneh. Timbul dalam masyarakat kita orang yang mendakwa al-Quran sebagai makhluk. Ada orang yang mengajar terjemahan al-Quran secara harfiah sehingga menyamakan Allah dengan makhluk. Sebagai contohnya dalam ayat, “..tangan Allah di atas tangan-tangan mereka.” Mereka (yang sesat itu) berpandangan, tangan itu seperti tangan manusia. Jumhur ulama Salaf dan Khalaf berpendapat zahir ayat tidak merujuk kepada makna sebenar. Ulama Salaf berkata, “Terpulanglah kepada Allah untuk menakwilkan makna tangan itu.” Ulama Khalaf berpendapat, “Tangan itu sebagai simbolik kekuasaan Allah di sebalik kudrat manusia yang terbatas.”

Dan inilah kepentingan mempelajari jurus ilmu tazkiah an-nafsi agar manusia dapat beramal dengan betul dan dalam keadaan yang betul pula. Hal ini kerana ia berkaitan dengan ikhlas, harap (rajaa'), takut (khauf), taqwa, fanaa' billah (hina dina di hadapan Allah) dan seumpamanya.

______________________________________

Ringkasan kuliah maghrib Ust. Norhafizi. 13 April 2010, Kitab Ayyuha al-Walad, Imam Al-Ghazali.

2 ulasan:

kak pah berkata...

ikhlas tu sesuatu yg paling susah utk dinilaikan. takkan ternilai oleh manusia. yg kita mampu hanya berbuat sebaik mungkin

Rafi Harumin berkata...

laman yang penuh ilmu.. terima kasih sudi menjengah laman saya yang tak seberapa... saya ikuti anda