Isnin, April 26, 2010

Perubatan Islam dari kisah Nabi Adam

Allah berfirman dalam al-Quran yang bermaksud, “Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar.” (al-Baqarah: 31)

Apabila Allah mengeluarkan nabi Adam dari syurga, dia dipisahkan daripada isterinya selama empat puluh tahun. Bagaimana mereka berkomunikasi pada waktu itu? Bagaimana mereka akhirya dapat bertemu di sebuah tempat yang kemudiannya dinamakan Arafah? Ulama menyebut bahawa komunikasi yang berlaku di antara Adam dan Hawa adalah dalam bentuk ilham. Dalam dunia moden, orang-orang yang mempunyai pertalian seperti suami isteri, anak dengan ibu/bapa boleh berkomunikasi tanpa menggunakan peralatan moden. Sesetengan ahli psikologi mengatakan hal ini sebagai gerak hati. Sebahagian yang lain berpendapat gelombang alpha akan terbentuk sehingga orang yang difikirkan oleh seseorang yang lain menjadi teringat-ingat kepadanya. Misalnya Si A teringat kepada Si B, maka gelombang alpha akan mengalir dari otak Si A dan bertembung dengan gelombang alpha si B. Sebab itu kadang-kadang wujud dialog seperti, “Entahlah. Saya semacam teringat-ingat pada kamu. Sebab itu saya menghubungi kamu.”

Satu hal yang pasti gerak hati dan cetusan gelombang alpha yang menerbitkan rindu hakikatnya adalah ilham yang didatangkan oleh Allah. Anda boleh membuat uji kaji sendiri dengan memikirkan seseorang (sahabat/ayah/ibu/adik/suami/isteri), tetapi tidak dengan cara menghubunginya melalui emel/telefon. Biarkan ingatan anda itu berlalu sendirinya. Kemudian setelah itu, tunggulah dengan harapan agar orang yang anda fikir itu menghubungi anda.

Apabila bertemu dan melihat Hawa dalam keadaan sihat, maka datang keinginan nabi Adam untuk menjimak isterinya. Allah mensyaratkan Adam melakukan tawaf di Makkah. Ketika itu belum ada tapak Ka’abah, tetapi nabi Adam tawaf (mengelilingi) sebuah bukit. Kemudian nabi Adam diarah bermalam di Muzdalifah dan kemudian dia singgah di Mina. Ibnu Kathir dalam tafsirnya menyebut Nabi Adam dikurniakan 21 orang anak iaitu sebelas orang lelaki dan sepuluh orang perempuan. Setiap mereka dilahirkan secara berpasangan iaitu lelaki dan perempuan kecuali yang terakhir. Manakala Abdullah Kassan dalam kitab Qashah al-Anbiyaa (Kisah Nabi-nabi) mengatakan anak nabi Adam seramai 240 orang. Hawa melahirkan anak sebanyak 120 kali.

Melahirkan anak adalah suatu hal yang merumitkan manusia. Hari ini amat mustahil seorang wanita dalam melahirkan anak tanpa bantuan bidan. Namun bagaimana halnya dengan Hawa? Berbalik kepada ayat 31 surah al-Baqarah, Allah mengilhamkan Nabi Adam agar isterinya sentiasa sihat dan pulih seperti sedia kala setelah bersalin. Disebutkan dalam kitab perubatan Islam, nabi Adam menyediakan lima jenis ramuan untuk mengubati Hawa.
1.Susu kambing, susu unta, madu, habbatus sauda, tin/kurma dicampur dan diminum.
2.Air, inai, habbatus sauda dan sejenis tanah (murru al-Barraa) dicampur untuk mengubat luka bersalin.
3.Halba dan daun inai ditabur pada batu yang dipanaskan. Batu ini didemahkan dengan cara Hawa duduk di atas batu. Amalan ini samalah seperti amalan bertungku zaman moden.
4.Lemak kambing, lemak unta dan inai dipanaskan untuk mendapat minyak. Minyak ini diurut untuk memulihkan semula urat-urat dan mengembalikan fungsi otot.
5.Celak yang diperbuat dari sejenis batu khas.

Jika dilihat dari senarai di atas, tiga daripadanya mempunyai inai. Dalam kajian perubatan moden, inai (bahasa Arab; al-Hinaa) didapati boleh membantut pertumbuhan sel kanser. Rebusan daun inai boleh diminum seperti mana kita mereneh teh/kopi. Selain itu, inai juga diguna sebagai menghilangkan lenguh sendi dengan cara merebus daun. Air rebusan inai diguna untuk mandi.
--------------------------------------------------------------


Nota Kuliah Maghrib, Ust. Hanafi Bin Abdul Rahman, 23 April 2010, Masjid al-Hidayah, Sentul.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tima kaseh