Isnin, Mei 11, 2009

Rabbani

Selama tiga hari yang lalu, saya mengikuti satu kursus HRD tetapi dalam konteks Islam. Sememangnya hal ini sukar ditemui selama ini. Sebelum ini ada dikatakan JIM pernah mencuba untuk membangunkan model pembentukan insan seperti itu, tetapi tidaklah sampai berjaya seperti ESQ165 itu. Jika ditanya kepada saya, apakah terdapat firma lain di Malaysia yang lain menjalankan usaha membangun modal manusia yang Islamik? Saya hanya boleh katakan SABHA Group adalah contoh terbaik yang pernah saya tahu. Namun begitu, modul dalam SABHA Group lebih menitikberatkan institusi kekeluargaan. Tetapi setakat ini, SABHA Group masih berjaya menjalankan fungsi kepada sebahagian daripada usaha membangun umat manusia rabbani. Saya kurang arif tentang firma lain, apakah mereka mampu menjadi seperti SABHA Group? Summer Camp yang dijalankan selama ini bertepatan dengan satu pepatah Arab yang berbunyi, "Mendidik anak-anak yang belum baligh umpama mengukit batu." Tentulah hal ini amat berbeza sekali dengan pendekatan yang digunakan oleh ESQ. Harapan saya agar suatu hari, kenalan saya Saudara Amin Idris mampu mengorak langkah untuk menjadi penjana manusia rabbani buat golongan yang berpendidikan sekular. Apakah saudara Amin Idris berupaya mengetengahkan model pembangunan manusia yang telah dikatakan menghampiri waktu senja dengan mengikuti model pembangunan SABHA Group?

Setakat yang saya tahu, SABHA Group memiliki fasilitator yang hebat. Fasilitatornya dilatih menjadi manusia rabbani terlebih dahulu sebelum dapat
merabbanikan orang lain. Kalau ditanya kepada saya, 'Apakah saya ada cita-cita untuk menyertai SABHA Group sebagai fasilitator programnya?" Saya akan jawab, "Ya." tetapi bagaimana caranya? -:P -:)

Tiada ulasan: