Ahad, Mei 31, 2009

Pasca Kursus Kefahaman dan Penghayatan Fardhu Ain 2009

Kursus Kefahaman Islam dan Penghayatan Fardhu Ain yang dianjurkan oleh Masjid Al-Hidayah Sentul sungguh memberangsangkan. Penyertaan adalah melebihi target asal (100 orang) iaitu 120 orang. Peserta-peserta program terdiri dari kalangan pelajar SM(L) Methodist, SM (L) Las Salle dan SMK Bandar Baru Sentul. Namun begitu terdapat juga permintaan daripada ahli kariah masjid agar program dibuka kepada anak-anak remaja yang sedang bercuti. Akibat kelonggaran yang dipertimbangkan itu, pertambahan peserta meningkat sebanyak 40 orang pada hari pertama program (walk-in registration). Konsultan program iaitu Unit CSR & CSA, SKALI Web Services Sdn Bhd terpaksa membuat beberapa pengubahsuaian agar dapat dimanfaatkan oleh penyertaan lebih ramai peserta.

Saya selaku urus setia program juga bertindak sebagai fasilitator bagi melicinkan perjalanan program. Memang tidak jauh bezanya rencam remaja bandar dengan remaja di luar bandar dalam hal penghayatan kepada aspek fardhu ain. Beberapa sesi kaji selidik dalam modul program yang dijalankan menunjukkan tiada di kalangan peserta ingat semua sifat 20 puluh. Sesetengah peserta pula apabila ditanya, “Siapakah yang lebih anda percaya?” Jawapan yang diberi adalah rakan sebaya. Mereka beralasan bahawa ibu bapa tidak memahami jiwa mereka, sibuk dengan kerja, tiada ruang berbincang dengan ibu bapa, ibu dan bapa juga mempunyai masalah di rumah dan hanya rakan dapat memahami keseronokan yang diinginkan. Saya menyedarkan mereka, bahawa dalam dunia ini adalah sukar untuk mencari teman menangis. “Apakah sekiranya ditangkap dan ada kalangan rakan mereka terlepas, mereka akan melawat kamu di penjara?” soal saya. “Apakah kalau sekiranya anda terlantar di wad, kawan anda yang bersama-sama bergelak ketawa akan menunggu di wad sepanjang hari?” Demikian beberapa soalan untuk mengajak mereka berfikir bahawa menyalahkan ibu bapa sahaja adalah tidak wajar. Saya memberi contoh, seorang rakan saya menulis surat kepada ibu bapanya untuk berkongsi masalah. Malah ada juga yang menulis catatan diari dan sengaja membiarkan diari itu dibaca oleh ibu atau bapa. Seteruk mana pun persepsi remaja (dalam konteks ini remaja yang bermasalah), terhadap kedua ibu bapa, mereka tidak seharusnya membelakangi ibu dan bapa.


Dari segi pelaksanaan program, pihak masjid telah mengorak langkah baharu untuk mendepani massa. Pengimarahan masjid sedang dikembangkan untuk dimanfaatkan demi kebaikan masyarakat di sekitarnya. Malahan kami juga mendapat maklum balas positif agar usaha seumpama ini dikembangkan ke masjid-masjid di tempat lain. Seorang guru pengiring yang sempat berbual dengan pengarah program mencadangkan kumpulan kami mengadakan program sedemikian di masjid berhampiran sekolah beliau. Ya, semoga diberi peluang dan kekuatan kepada kami untuk menyahutnya. Saya juga sangat menghargai pandangan pihak-pihak yang perihatin dengan keadaan semasa golongan remaja hari ini. Bagi mereka, usaha murni ini haruslah diteruskan memandangkan kini terlalu banyak anasir buruk yang melandai alam remaja. Permasalahan mereka wajar ditangani dengan kerjasama semua pihak. Usahlah ada di kalangan kita menuding jari kepada pihak lain tanpa memberi alternatif kepada teguran yang dibuat. Masalah yang amat kritikal (realiti masyarakat) biasa ditemui ialah lebih banyak orang suka mengkritik daripada mengemukakan penyelesaian. Akhirnya semua pihak rugi dengan hanya berpolemik untuk memenangkan pihak masing-masing. Benarlah, dalam dunia ini kerja yang paling mudah dilakukan ialah mengkritik. Kritik dan kritik. Saya tidak melihat semua kritikan tidak berasas, tetapi jika kritikan itu berasa sekali pun, nah kemukakan juga penyelesaiannya. Kita semua diberi akal untuk sama-sama memikirkan hal yang baik dan berguna.


Sama ada anda bersetuju atau membantah pendapat saya, terpulanglah kepada diri masing-masing. Yang penting, mulakanlah sesuatu dari diri kita.


Naimisa, Softlakes Sdn. Bhd, Sentul, KL. 31052009, 1830.


Tiada ulasan: