Khamis, Mei 28, 2009

Menjelang Bengkel Kefahaman Islam dan Fardhu 'Ain 2009

Saya sering katakan bahawa saya sangat merindui keadaan dan suasana kampus. Semasa bersama-sama rakan seperjuangan, saya berpeluang mencurah bakti kepada masyarakat sekitar kampus dalam program yang dianjurkan oleh Pusat Islam. Sefaham saya, program ilmu, seminar, kem ibadah, kem motivasi dan jatidiri muslim begitu juga majlis jamuan berbuka puasa adalah sebahagian daripada aktiviti kemasyarakatan yang unik di Pusat Islam, USM Kampus Kejuruteraan. Selepas meninggalkan kampus, hanya sekali program motivasi yang saya libatkan diri sebagai fasilitator.


Kampus, memanglah suasananya berbeza dengan bandar. Sebuah masjid di bandaraya apabila mahu menganjurkan program untuk anak-anak remaja perlu meminta kebenaran khas daripada Kementerian Pelajaran Malaysia. Justeru prosedur itu sedikit rumit, tidak boleh tidak terpaksalah pihak masjid mengadakan kerjasama dengan pihak sekolah. Maka, surat makluman program hanya dimajukan kepada Pejabat Pendidikan (dan di sini Wilayah Persekutuan). Hal ini bermakna seorang guru pengiring diperlukan untuk mengiringi pelajar ke program. Sebuah sekolah tidak membenarkan pelajar-pelajar mengikuti program dengan sebab tiada guru pengiring. Terpaksalah jawatankuasa masjid menerima mana-mana sekolah yang dapat memberi kebebaran dan pengetuanya menugaskan seorang guru pengiring. Maka fungsi masjid yang sedaya upaya dimaksimumkan untuk kemanfaatan anak kariah masjid menjadi nampak kecil. Pun begitu, Ketua Imam masjid tetap membuka peluang walau pun hanya mendapat tidak sampai 20 orang anak-anak penduduk di flat sekitar masjid. Jika saya berada pada kedudukan imam, saya juga rasa serba salah. Apakan daya, itulah kerumitan yang dihadapi yang hanya dia sahaja mengetahuinya.


Cuti sekolah kali ini, saya bersyukur kerana diberi kelapangan bersama-sama beberapa orang sahabat menjalankan program Bengkel Kefahaman Islam dan Fardhu 'Ain. Semoga inilah program yang akan menemukan kami dengan anak-anak remaja bandar, pada saya tentulah jauh bezanya dengan pelajar-pelajar di pedalaman. Mungkin saya bakal beroleh dapatan yang menarik tentang mereka dalam aspek kefahaman dan penghayatan Islam yang asas. Saya juga tidak berani meramalkan kemungkinannya dan akan mencoretnya serba sedikit setelah program berakhir pada 31 Mei nanti, insyaAllah. Sememangnya apa yang kami usahakan ini sangat kecil, kerana saya sedar bahawa kewajipan kita lebih banyak daripada waktu yang kita ada. 'Al-wajibaat aktharu min al-awqaat' – itulah kata keramat Al-Syahid Al-Imam Hassan Al-Banna untuk pencinta agama. Ya Qawiyyu, berikanlah kami keupayaan menjalankan amanah yang diberikan kepada kami.

Tiada ulasan: