Isnin, April 20, 2009

Isu Brother Lim*

Suatu ketika, hotel-hotel di Malaysia dibekalkan dengan Bible. Setiap biliknya diletakkan agar penyewa hotel dapat membaca dan memahami agama Kristian. Pihak yang perihatin dengan agama Islam mencadangkan agar diletakkan juga al-Quran sebagai satu usaha dakwah kepada penyewa hotel. Maka pada 30 Mei 1997, Majlis Fatwa Kebangsaan dalam Muzakarah ke-42 telah memutuskan adalah harus untuk meletakkan al-Quran di hotel. Harus bagi orang bukan Islam membaca al-Quran. Dengan itu mudah-mudahan orang bukan Islam dapat mengenal agama Islam. Pada tahun 2007, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Zahid Hamidi mengarahkan agar fatwa itu dilaksanakan. Sebanyak 50 000 ribu naskah al-Quran tafsir diedarkan ke hotel-hotel seluruh Malaysia. Soal sama ada pengunjung mahu membaca atau tidak terpulanglah kepada mereka.


Baru-baru ini heboh di seluruh Negara apabila seorang ahli DAP membaca ayat al-Quran dalam ceramahnya. Dan media arus perdana menyifatkan sebagai suatu penghinaan kepada Islam. Kenapa? Tidakkah dalam Islam ada kaedah ‘Nahnu nahkumu bi zawahir, wa ALLAHU yahkumu bi as-saraa-ir’ (Kita berhukum dengan yang zahir, dan Allah lah yang berhak menghukum yang tersembunyi). Hebat sangatkah mereka yang dapat membaca niat ahli politik itu? Jika dibaca salah, apakah kesalahan itu tidak boleh dibetulkan? Malah kita yang bising-bising menempelak dia membaca al-Quran, apakah kita membaca al-Quran setiap hari? Tanyalah dan jawablah soalan sendiri dengan sejujurnya. Kitalah yang tahu tentang diri kita.


Tentang saudara Nga Kor Ming, berikut saya petik laporan akhbar oleh Abdul Halim Yaacob, Siasah Bilangan 0145 (23 – 29 April 2009). “Untuk tidak menukar nama kepada nama bercirikan Islam bukan suatu perkara yang mudah kerana ia memakan masa selama lima tahun di mana saya terpaksa berhujah di pejabat Mufti dengan pendekatan ilmu. Alhamdulillah akhirnya saya berjaya dan merupakan saudara baru yang pertama tidak menukarkan nama setelah menganut Islam.”
Ini kenyataan media rasmi bersama saudara Nga Kor Ming.
Saya sangat hormat kepada Jabatan Mufti kerana bijaksana dalam menangani isu ini. Pada 6 April 2009, mereka telah sepakat untuk mengeluarkan satu fatwa berhubung isu bacaan al-Quran oleh orang bukan Islam. Fatwa yang dikeluarkan pada 7 April berbunyi, “Orang bukan Islam diharuskan membaca al-Quran dengan syarat tidak bertujuan untuk menghina.” Bahkan dalam sidang akhbar oleh Ketua Penolong Mufti Perak di akhbar Sinar Harian, terdapat mesej jelas supaya orang Islam kembali menghayati Al-Quran. Maka dalam hal ini, apakah isu sebenarnya? Brother Lim memang sudah Islam ketika membaca ayat Al-Quran. Hanya menjadi heboh kerana pentas yang digunakan itu pentas politik dan yang melenting pula rasa terhina pula kerana mereka tidak pernah mahu menghayati kandungan al-Quran selain tidak tahu kedudukan sebenarnya. Maka siapakah yang malu dalam hal ini?



# --


Sebahagian daripada kandungan artikel ini saya kutip daripada Ustaz Azhar Yahya, Kuliah Maghrib, Masjid Al-Hidayah, Sentul. 19 April 2009.
Nota:*Nama Nga Kor Ming yang lebih popular di kalangan ahli MACMA.

2 ulasan:

Fadhli-Fadhilah berkata...

Apa ada pada nama....yg penting akidah.

Aduhai BN memang mem'butatuli' dlm hal ni. Yg nyata mereka celik dan tak pekak tp buat2 buta & tuli. Moga diberi hidayah oleh Allah agar sempat bertaubat dan kita juga tetap pada kebenaran dan benci kemungkaran.

Naim berkata...

kak Lah,

itu sudah resmi politik.

cuma sebagai orang biasa, kita perlu bijak melihat permainan politik itu.