Isnin, September 04, 2006

Coretan 'merengsa'.

Hari ini saya diminta menyediakan kertas kerja berkaitan ‘Kualiti Penyeliaan’. Oh, saya masih ingat, minggu lepas saya baru mendapat pengesahan senarai sepuluh jawatan yang dipohon melalui JPA. Doakan moga-moga suatu hari saya dipanggil JPA untuk temuduga perjawatan itu, walau saya nampak sejuta kemustahilan.

Kualiti Penyeliaan – Apa itu penyelia? Peranan Penyelia, ciri-ciri penyeliaan yang baik, penugasan (delegation), dan beberapa terma lain berkaitan pengurusan seliaan telah saya baca. Teliti dan teliti.

Hari ini, saya masih lagi tidak segar sepenuhnya. Satu tempoh yang agak lama berbanding siri-siri sihat-tidak-sihat yang dilalui sebelum ini. Tapi saya tidak kisah, mungkin disebabkan tiada istirehat yang lestari, maka tahap kesihatan tidak kembali ke tahap yang memuaskan.

Semalam juga, sebelum Isyak, saya diminta mengisi borang. Borang berkaitan hal-hal kunjungan ke USM Kampus Kesihatan buat kali kedua. Dan semalam juga saya menjeling-jeling surat yang difakskan oleh urusetia program tentang hotel-hotel yang boleh ditempah untuk penginapan selama dua hari, 15-16 Sept. 2006. Nampaknya, 14 Sept kami sudah kena bertolak dari Pulau Pinang ini berserta delegasi lain dari kampus induk.

Semalam, juga.........aku maklumlan pada seorang sahabatku, bahawa ada ’gunung berapi’ di bawah tulang duduk sebelah kiri. Ini penangan kuman Staphylococcus Aureus yang tidak berbahaya. Namun ayahku telah belikan Antibiotik juga untuk mengawal keganasan kuman ini. Dek sakit itulah, demamku masih bersimpati kepadanya. Kataku, ”sudah berdarah. Tapi masih degil-degil tidak mahu keluar isi-isinya. Kena cari kapur makan ni.”

Kapur makan dicampur madu lebah, kemudian disapu di sekeliling tempat keluar darah. InsyaAllah, ia kan menyerap naik nanah dan darah kotor dengan baik. Tapi....... tidak sempat juga mencari kapur makan, madu dan apa-apa. Keperluan masaku semalam dan hari ini juga, dan esok, esok, dan esok selepas esoknya juga tertumpu pada kertas kerja ini. Kualiti penyeliaan.

Sekian.

Tiada ulasan: