Khamis, September 14, 2006

PIRAKA




Pagi tadi, aku menemui jua Dr. Menal di Pusat Kesihatan. Batukku sudah jadi luar biasa. Datangnya menjelang maghrib, sesudah solat maghrib, aku kan berkokol. Bergegar-gegar segenap ruang dengan bising dari kerongkongku. Dan aku tidak boleh buat apa-apa kerana tenaga untuk batuk itu sudah meletihkan. Bahagian abdomen juga telah berpetak-petak buat seketika, sebagai tanda otot-otot perut ‘terlatih’ dengan ‘senaman’ berat. Maka jadilah bahagian perutku yang sedia kempis lebih terserlah bentuk segi empatnya yang berketul-ketul (syukur; perut saya tidak pernah boroi).

Dan doktor memberi beberapa jenis ubat, termasuk antibiotik, Lozeng, Loratadine, Paracetamol (walau pun aku tidak demam), Diphenhydramine Expectorant. Yang pasti, aku tidak akan makan paracematol kerana aku tidak demam, hanya batuk-batuk. Kemudian Dr.Menal juga memeriksa saluran pernafasan menggunakan alat yang tergantung di bahu doktor itu (maaf, aku lupa nama alat itu). Pemeriksaan ini menurutnya perlu dibuat dua kali sehari bermula hari ini hingga Jumaat. Bermakna hari ini hingga 15 Sept.2006 ini, aku mesti menemui beliau pada jam 8.30 pagi dan 4.00 petang.

Kemudian, aku juga mengisi beberapa keping borang. Argh!!! Di mana pen hitamku? Bilikku yang menjadi tumpuan umum, memang jadi begini. Siapa yang menggelapkan pen hitamku? Akibatnya au mengisi borang menggunakan pen biru. Pada penyata tatacara mengisi borang, hanya dinyatakan “Borang ini hendaklah diisi dengan HURUF BESAR.” Tidak pula dinyatakan, “Sila guna pen HITAM.” Akibatnya borang itu perlu diisi semula. Aku serahkan kepada orang lain mengisi borang itu bagi pihakku. Dan borang panas ini, sama panas dengan bahang pilihanraya dengan kesongehan dan suasana susah payah yang dicipta untuk calon-calon pro-aspirasi ummah. En. J sudah telefon, telefon sebelah bilikku dahulu dengan meminta orang yang mengangkatnya supaya mengawasi pergerakan pelajar-pelajar.

“Apa? Semua mesyuarat yang dibuat di sini, mendapat persetujuan saya. Saya bertanggungjawab. Jika En. J menuduh mereka membuat mensyuarat HARAM, sila buktikan!” terdiam En. J yang menyibuk itu. (Huh! Padan muka). Apabila diminta tarikh dan waktu yang tepat, dia tidak dapat memberikan jawapan. Semua mesyuarat di bawah bumbung PI direkod.

Perhatian! Ini blog! Dan setiap watak yang ditulis adalah rekaan semata-mata. Jika terkena, anggaplah kebetulan Cuma adanya. Dan saya kan bertolak ke Kubang Kerian pada petang Sabtu, 16 Sept.2006.

PIRAKA adalah pemanjangan daripada singkatan kata PRK yang akan menguji 'ketelusan' demokrasi kampus.

Tiada ulasan: