Isnin, September 11, 2006

Hiba seorang diktator

Menjelang hari-hari terakhir seorang pemimpin. Itulah yang boleh saya katakan. Dahulunya dia seorang sang diktator yang hebat. Tiada siapa yang berani menganggu-gugatnya. Semua keputusan akan diterima dengan anggukan. Semua akan menyokong tanpa belah bahagi.

Tercatat juga dalam sejarah pemerintahan dia, selaku sang diktator yang berhadapan dengan pencacai, pengampu dan tukang bodek. Arakian, tersebutlah kisah pada satu ketika sang diktator tidak mahu memberi kerusi perjawatan memegang tampuk pemerintahan dalam pilihanraya. Maka sehebat-hebat dia, rupanya pengampu nombor satu ini lebih licik. Diugutnya kepada diktator dengan sekeping gambar yang ‘panas’ dan menyentap keamanan diri sang diktator. Tidak boleh tidak, demi sebuah maruah, dia terpaksa memberi laluan kepada pengampu nombor satu untuk terus kekal.

Pabila dia turun, sang pengampu masih lagi menjadi pengamu dan pencanang, Laksana pendekar hebat yang menghunus pedang. Meski pedang merah tanpa sarung yang terhunus itu belum dicabut. Tercatat dalam kisah, ada cadangan dari negeri kayangan supaya dicabutkan keris itu. Tapi aku mahu bertanya, kalau dicabut keris, tidaklah nanti ropong bahtera itu. Jika lompang, masuklah air laut yang nampak kebiruan itu lalu lebih cepatlah karam kapal itu. Berbalik kepada cerita sang pengampu, apabila bekas ketuanya dihentam, dia juga menunjukkan sikap taat setia yang sama. Yang penting, sang pengampu mahu dilihat sebagai orang yang setia.

Dan kini sang diktator yang turun menjadi orang kecil yang tidak dipandang lagi. Dia sudah boleh menangis dan meraung-raung tanpa didengar dan dipedulikan oleh sesiapa. Benarlah, dia telah dipanjangkan umurnya untuk melihat natijah kerosakan yang diasaskan olehnya dahulu. Pasti lebih perit, kerana kesan negatif itu menimpa batang hidungnya sendiri!

Ooo cerita ini bukan menmpelak sesiapa. Cuma lakaran kreatif anak-anak merdeka dari bumi Malaysia. Awas! Ini Blog.

Tiada ulasan: