Rabu, Mac 01, 2006

Kajian memang meletihkan

Hari ini senyumnya lebar sahaja. Sudah beberapa kali penat dan letih melihat uji kaji tidak menjadi. Mengapa tidak? Suhu tindak balas hanya 700 darjah Celcius sedangkan kajian yang telah dibuat menggunakan suhu 1000 darjah Celcius.
Penyediaan mangkin bimetalik (dwi-logam) menggunakan kobalt (Co) dan besi (Fe) mengambil masa yang lama. Pengeringan bagi mendapat bentuk oksida sahaja mengambil masa dua belas jam. Kemudian dihancurkan dan dibuat proses pengkalsinan menggunakan oven pada suhu 600 darjah Celcius.

Sehebat-hebat manusia, suhu badan pada 37 darjah Celcius. Jika meningkat 4 darjah, maka manusia akan mati. Menghulur tangan untuk meletak mangkin yang dikeringkan di dalam oven pada suhu pemanasan 600 darjah memberi kesan sementara pada tangan. Itu baru lima saat tangan terdedah pada kepanasannya. Kapilari darah mengembang dan bahagian kulit tangan menjadi merah seperti naik ruam. Kepedihan terasa juga walau pun tidak mengalami kelecuran. Itu baru 600 darjah Celcius dalam masa lima saat! Bagaimana nanti jika kepanasan matahari hanya sejengkal di kepala di padang mahsyar? Tidak dapat dibayangkan.

Proses menghasilkan mangkin bermula dengan mengira nisbah logam-logam dan sokongan logam yang digunakan. Kemudian ketiga-tiga bahan dalam bentuk pepejal ini dilarutkan menggunakan air suling sehingga sebati atau campurannya menjadi homogen. Jika anda pernah menguli kek atau ramuan untuk membuat biskut raya, begitulah juga ramuan mangkin dikacau camourannya sebati sehingga sebati. Kemudian campuran dikeringkan pada suhu 100 darjah Celcius selama dua belas jam. Apabila kering, diluarkan dan dileburkan menjadi bentuk debu. Debu itu dimasukkan semula dalam oven melalui proses pengkalsinan. Selesai proses ini, dikeluarkan dan dibuat palet menggunakan pemampat hidrolik pada tekanan 5 bar. Jadilah ia palet yang mampat seperti kepingan duit syiling yang keras.

Ketuk-ketuk sehingga hancur sedikit dan dibuat proses penapisan untuk mendapat saiz mangkin di antara 425 hingga 600 mikron. Masa efektif penyediaan katalis adalah sehari setengah atau 36 jam! Bagi 2 gram mangkin. Tiba-tiba pada 4 siri ujian tindak balas awal beberapa katalis yang diuji tidak menunjukkan tindak balas yang dikehendaki. Analisis data menggunakan kromatografi gas tidak memberangsangkan. Siapa tidak kecewa? Hanya hari ini kekecewaan terubat apabila data yang dianalisis menunjukkan terdapat tindak balas yang baik. Itu pun setelah suhu tindak balas dinaikkan menjadi 800 darjah Celcius. Bukan apa, reaktor yang digunakan tidak boleh dipanaskan pada suhu yang lebih tinggi.

“Ok, kamu buat laporan fabrikasi tiub reaktor menggunakan quartz bertebat keluli (stainless steel in ligned with quartz) untuk membolehkan uji kaji dibuat pada suhu 1000 darjah Celcius.” Tugas baru yang diterima.

Dan aku gagahkan juga terhegeh-hegeh membuat reka bentuk tiub reaktor tersebut. Mengkaji dan terus mengkaji. Sudah ada sinar untuk menghasilkan sesuatu yang baru. Hasilnya apa? Tidak sampai 0.1 gram nanotiub karbon.

Mencoret ketika menunggu sistem di makmal dipanaskan ke suhu 800 darjah Celcius.
1 Mac 2006. Jam 1515.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

800°C?tinggi tul suhunya..lum lg kalu ditingkatkan kpd 1000°C ye?test lab yg saya keje ni pun paling tinggi utk buat ash test adalah 600°C...dan sarung tangan yg leh thn suhu paling tinggi pun (hanya yg ni saje buatan dlm m'sia,nak lg leh thn suhu tinggi kena import dr luar negara)hanya lbh kurang 400°C...mmmm

Naim berkata...

bukannya kena pegang dgn tangan pun cik aimanajihah.

Tu kena tinggal dan duduk jauh-jauh drp reaktor tu.