Jumaat, Mac 24, 2006

Mahu pulang


Selain itu, jelas beliau, keengganan guru mengajar di lokasi tertentu terutama di luar bandar juga telah mengundang masalah lebihan guru di sesetengah tempat dan negeri sementara lokasi dan negeri lain pula menghadapi masalah kekurangan guru. (Utusan Malaysia, 23 Mac 2006)

Guru-guru harus diajar untuk memiliki nilai pengorbanan yang tinggi. saya tertarik dengan perkataan luar bandar seperti yang dinyatakan di atas. Jika ditanya kepada saya, apakah mungkin pengorbanan yang akan saya buat? Selari dengan ayat yang dicoretkan di atas?

Ketika belajar, saya mendapati ruang yang amat sedikit bersama keluarga. Pulang ke kampung hanya ketika cuti, dan tidak semua cuti dihabiskan di kampung halaman. Sentiasa ada perkara lain sebagai pengisian cuti, sehingga cuti yang panjang dipendekkan. Kadang-kadang ibu mengeluh, "tiga hari sahaja balik?"
Walhal cuti masih panjang, berbaki empat atau lima hari lagi.

Saya berfikir dan berfikir. Apabila saya rasakan cukup untuk saya meneroka ilmu secara formal di tempat yang jauh-jauh, saya akan bekerja di negeri sendiri. Tentunya di Terengganu. Kata orang, nak kerja di mana? Kalau saya katakan saya akan kerja di kampung, apakah kamu akan percaya? Kamu tidak boleh percaya, dan jangan sekali-kali percaya sehingga saya benar-benar bekerja di Terengganu, lokasi kerja yang dekat dengan rumah. Hari-hari saya boleh berulang-alik ke pejabat, tempat kerja saya dari rumah sahaja. Jangan kata saya gila! Saya sudah lama berjauhan dan tidak rapat dengan keluarga kerana faktor tempat. Maka saya tidak mahu kesibukan kerja nanti akan menjauhkan kami juga.

Saya sedang bersedia menyiapkan diri melakukan pengorbanan ini. Doakan semoga saya dapat menghadapinya. Apa kerjanya dan bagaimana? Soalan yang hanya terjawab apabila saya sudah betul-betul bekerja di Terengganu.

24 mac 2006, 0546.

Tiada ulasan: