Rabu, Ogos 31, 2011

Rebat atau rembat

Jam 5.15 pagi 1 Syawal saya sudah ke Lembah Silikon. Memang hajat saya bersubuh di masjid Kubah Merah dekat Lembah Silikon. Sepanjang jalan lurus selepas bulatan Persiaran Bangi hanya tinggal satu gerai lemang yang masih bernyala. Pengusaha-pengusaha (lebih 10 orang di kedua-dua arah Utara - Selatan) lain saya kira menamatkan operasi mereka sekitar jam 12 tengah malam. Seorang pengusaha lemang ini berkhemah di tepi jalan. Harga lemang di Bandar Baru Bangi ini RM12 sebatang. Saya pun tidak pasti apakah harga ini sama dengan harga tahun sebelum ini atau tidak. Saya orang baru di wilayah ini. Malam tadi saya membeli sebatang lemang dan rendang daging dengan nilai RM17. Makan sendiri-sendiri bertemankan Edisi Khas.

Hari ini hari kedua raya. Saya masih di meja. Menghadap mesin dan bercakap dengan mesin. Saya hanya bercakap dengan kawan-kawan yang berada dalam ruang pejabat. Tiada orang dalam alam maya. Masing-masing masih sibuk beraya. Seperti biasa, restoran-restoran Melayu tutup. Dan yang ada hanya restoran Mamak. Ini suatu yang tidak menggembirakan saya. Maka kerana itu saya lebih rela berlapar. Mungkin hari ini saya akan bersua nasi di R&R berhampiran Bukit Tinggi dan kemudian melayan segelas kopi di R&R Temerloh.

Khabarnya malam ini selepas 12 malam pengguna kad TnG PLUS akan diberi rebat 20%, dan boleh dituntut selepas 15 September. Saya pun kurang arif pasal rebat TnG. Yang pasti, saya pengguna kad TnG. Apakah maknya nanti saya perlu sentuh kad dan nilai kad saya akan berkurang mengikut kadar piawai? Kemudian apabila melepasi palang tol seorang operator Tol PLUS akan memberi baucer diskaun 20 peratus? Baucer itu nanti akan diguna semula untuk menuntut nilai diskaun yang diberi? Jika begitu, amatlah tidak canggih. Saya kira tidak canggih. Kenapa tidak dibuat secara automatik sahaja? Maksud saya, setkan sahaja semua nilai dengan nilai yang sudah didiskaun. Atau mungkin ini akan menyebabkan banyak kerja teknikal disebabkan diskaun bercampur (20 peratus, 10 peratus dan kemudian 20 peratus - sempena musim raya ini) yang dikenakan? Yang ini ada logiknya.

Saya kata rembat sebab ada kemungkinan kalau diberi baucer, boleh jadi baucer itu hilang atau rosak. Boleh jadi juga pemilik kad TnG terlupa membuat tuntutan. Buat tuntutan rebat itu tidak adalah hukum yang jelas. Kalau zakat yang hukumnya wajib orang boleh terlupa sehingga lepas sembahyang raya baru terhegeh-hegeh cari amil, inikan pula tuntutan rebat yang tidak ada hukum. Maka dengan sendirinya dua keadaan yang disebut ini menyebabkan hak diskaun tidak diperoleh. Akhirnya siapa yang untung? Yang dapat rebat atau yang merembat?


4 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Bekerja di hari raya ya naim?

depa buat tu kedengaran macam dah cukup bagus, tapi sebenarnya macam mana pun alih2 untung kat depa jugak.. ke cemane?

selamat berhari raya di pejabat...

MARSLI N.O berkata...

Sdr sebenarnya beraya di mana?

Naim berkata...

Tuan Marsli NO.

Raya 1 & 2 di pejabat, dalam kawasan UPM.

Raya ke-3 - 7 di Terengganu.

Naim berkata...

Fida, siapa niaga tidak mahu untung?