Jumaat, Julai 14, 2006

Bila hati berkaca



Semalam, tengah hari.
Mendapat panggilan daripada sebuah bilik di premis operasi Kumpulan karangkraf. Nombornya sudah disimpan di dalam direktori telefon bimbitku.

Dari suara pemanggil, aku sudah kenal empunya diri. Dia bertanya tentang alamatku. Aku katakan alamat di Terengganu itu boleh juga, tetapi alamat di USM lebih baik kerana terus sampai kepada saya. Maka ditanya 0.13 di hadapan alamat surat menyuratku. Aku katakan itu nombor bilikku. Itu bilik penginapan, bukan bilik dalam ruang Pejabat Am.

Khabar gembira. Aku sudah jangka.
"Tahniah! 'Menjana Generasi Celik Agama' telah dipilih," katanya.
Dia, lelaki berkaca mata. Seorang yang dipanggil ustaz di kalangan rakan sepejabatnya di Shah Alam itu.
"Terima kasih." Balasku.

Dia bertanya lagi mekanisma tuntutan hadiah. Dia memberi dua opsyen. Pertama, datang sendiri ke pejabat di Shah Alam. Kedua, pos.
"Kalau nak pergi, jauh sangat. Dulu saya dah pergi." Memang sukar nak dapat pelepasan dalam keadaan sekarang.

Dan tadi...
Ah! biarlah. Aku tiada mood apabila hatiku berkaca, tidak seperti semalam yang ceria. Ini bukan kes hati, ini kes luar biasa. Tunggukan sambungan 'Bila Hati Berkaca' dalam coretan 'Kes Luar Biasa' suatu ketika nanti....

Tunggu...........!

Tiada ulasan: